در سال های اخیر در پی افزایش علاقه مردم و بازار به خودرو های شاسی بلند، برخی خودروسازی ها اقدام به اندکی بالا بردن ارتفاع و افزودن وسایلی مانند زه های پلاستیکی و روف رک به خودرو های هاچ بک خود کردند تا با جذاب تر کردن و ایجاد شباهت میان آن ها و خودرو های کراس اور سهم بیشتری از بازار بدست آورند. برلیانس نیز از این قاعده مستثنی نبود و با افزایش ارتفاع، بزرگ تر کردن سایز رینگ ها و انجام یک فیس لیفت روی خودروی هاچ بک محبوب خود یعنی H320، برلیانس C3 یا همان برلیانس کراس را متولد کرد. سایپا نیز به عنوان نماینده برلیانس در ایران اقدام به مونتاژ این خودرو کرد و سپس در اواخر سال 1396 با افزایش حجم موتور آن به 1650 سی سی و افزودن برخی آپشن ها دست به تقویت این خودرو زد تا به فروش بیشتری در بازار ایران برسد.
طراحی ظاهری
برلیانس کراس 1.65 ظاهری بسیار جذاب و جوان پسند دارد که فرم کلی بدنه آن از بی ام و سری 1 های اتاق E87 الهام گرفته شده و این شباهت ظاهری باعث شده تا برلیانس به طرفداران زیادی در بازار دست پیدا کند. همان طور که قبلا گفتیم، برلیانس کراس 1.65 در واقع فیس لیفتی از برلیانس H320 هاچ بک است که با اندکی افزایش ارتفاع به یک خودروی کراس تبدیل شده.
در نمای جلو برلیانس کراس 1.65 چهره کاملا جذاب و منطقی ای دارد؛ چراغ های جلو از نوع کاسه ای هستند و در آن ها از رنگ مشکی استفاده شده. جلو پنجره خودرو که شباهت خاصی به جلو پنجره های بی ام و دارد نقره ای رنگ است و در آن از شبکه زنبوری دو تکه استفاده شده. در ورودی هوای سپر جلو نیز از متناظر همین شبکه زنبوری به کار رفته و برای ایجاد هارمونی بیشتر، دور مه شکن های جلو و زیر سپر نیز تزئیناتی نقره ای رنگ دارند.
نمای کناری برلیانس کراس 1.65 ساده طراحی شده و اصل زیبایی در عین سادگی در آن به طور کامل اجرا شده است؛ گلگیر جلو و عقب کاملا حجیم هستند و لبه آن ها توسط فلاپ های پلاستیکی محافظت می شود. یک خط در بالای درب ها از جلو به عقب رفته و در زیر درب ها نیز یک فلاپ پلاستیکی مشاهده می شود که تزئینات نقره ای رنگ دارد. روف رک یا همان باربند های نقره ای نیز روی سقف مشکی رنگ خودرو (که اگر بدنه خودرو مشکی باشد نقره ای خواهد بود) نصب شده اند و در نهایت رینگ های 16 اینچی با طرح شاخ گوزنی جدید نیز به عضلانی تر شدن نمای کناری برلیانس کراس 1.65 کمک شایانی کرده اند.
در نمای عقب برلیانس کراس 1.65 اما از خطوط حجیم بیشتری نسبت به جلو و کناره خودرو استفاده شده، چراغ های عقب طراحی هماهنگی با چراغ های جلو دارند و برای ایجاد هارمونی کامل در دیفیوزر عقب نیز از رنگ نقره ای استفاده شده و در دو گوشه بالایی آن چراغ های مه شکن به چشم می خورند. یک بال نیز در بالای درب صندوق نصب شده که به افزایش زیبایی و حتی آیرودینامیک در سرعت های بالا کمک شایانی می کند.
کابین و فضای داخلی
کابین برلیانس کراس 1.65 طراحی نسبتا ساده ای دارد؛ متریال داشبورد و رودری ها از جنس پلاستیک خشک هستند که کیفیت متوسطی دارند که البته در نقاطی مانند پنل کنسول میانی داشبورد و دور دنده این کیفیت به سطح بسیار نازلی می رسد به طوری که معمولا از زمانی که خودرو صفر کیلومتر است صدای جیر جیر از این قسمت ها شنیده می شود. بگذریم، فرمان خودرو که پوشش چرمی با دوخت قرمز رنگ نسبتا با کیفیتی دارد سه شاخه است و کاملا زیبا و خوش دست طراحی شده و همچنین روی آن دکمه های مربوط به کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل به چشم می خورد. نکته عجیبی که در مورد این دکمه ها وجود دارد این است که از طریق فرمان تنها می توان موزیک بعدی را انتخاب کرد و هیچ کلیدی برای انتخاب موزیک قبلی وجود ندارد و برای انجام این کار لازم است از طریق کلید های پنل پخش اقدام کنیم! در بالای کنسول میانی داشبورد یک مانیتور به چشم می خورد که از DVD، USB و AUX پشتیبانی می کند. پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع دستی خودرو قرار دارد و کمی پایین تر نیز فندکی خودرو و یک محفظه کوچک مشاهده می شوند که البته کاربرد خاصی نمی توان برای آن متصور شد و در نهایت یک جا لیوانی نیز پشت دسته دنده قرار گرفته است. صندلی های خودرو از نوع پارچه ای و با دوخت قرمز هستند که راحتی مناسبی دارند. ردیف عقب نیز فضای سر و پای تقریبا خوبی دارد (بزرگتر از 206 و کوچک تر از H30 کراس) اما صندلی های عقب کاملا سفت است و در مسافت های طولانی خسته کننده خواهد بود. فضای بار صندوق عقب نیز به نظر برای سفر های کم جمعیت کافی به نظر می رسد.
مشخصات فنی
برلیانس کراس 1.65 از همان موتور 1.5 لیتری که قبلا در برلیانس ها دیده بودیم استفاده می کند اما سایپا در اینجا با استفاده از یک پیستون بزرگ تر جدید حجم آن را به 1650 رسانده و باعث شده تا توان خروجی این موتور به 114 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور آن به 154 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه برسد. همچنین گیربکس خودرو نیز دچار تغییراتی شده و با کوتاه شدن ضریب نهایی دیفرانسیل هماهنگی میان موتور و گیربکس و کشش خودرو بهبود یافته است. در نهایت، برلیانس کراس 1.65 با تغییرات جدید نسبت به نسخه های قبلی خود با بهبود 1.5 ثانیه ای، شتاب صفر تا صد 15.7 ثانیه ای در تابستان (لینک به تست کارلانچ) و 13.9 ثانیه در زمستان (لینک به ویدیو تست و بررسی) را ثبت می کند. برلیانس کراس 1.65 در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در قسمت عقب از سیستم تعلیق یکپارچه و ترمز های دیسکی استفاده می کند که این ترمز ها به سیستم های ABS (ترمز ضد قفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) نیز مجهز اند. مصرف سوخت این خودروی 1240 کیلوگرمی 7.4 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است که عددی مناسب قلمداد می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
برلیانس کراس 1.65 از 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو بهره می برد اما متاسفانه هیچ تست تصادف معتبری از این خودرو در دسترس نیست و نمی توان نظر دقیقی درباره ایمنی آن داد اما بر اساس مشاهدات و تجربیات به دست آمده در این سال ها می توان که گفت برلیانس کراس 1.65 خودروی ناامنی نیست و ایمنی مشابهی با رقبایش دارد.
امکانات رفاهی برلیانس کراس 1.65 در سطح متوسطی قرار دارد اما در مقام مقایسه نسبت به رقیبی مانند ساندرو استپ وی کاملا غنی محسوب می شود؛ سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، سانروف برقی دو حالته، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های تنظیم از روی فرمان، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، صفحه کیلومتر سوپر ویژن، صندلی راننده 8 حالته دستی و سیستم ISOFIX برای صندلی های عقب از امکانات قابل ذکر این خودرو به شمار می آیند.
تجربه رانندگی با برلیانس کراس 1.65
ورود به کابین برلیانس کراس 1.65 و نشستن روی صندلی نرم آن حس نسبتا خوشایندی دارد؛ با چرخاندن اهرم استارت که طراحی شبیه به میتسوبیشی لنسر و خودرو های پورشه دارد موتور 1.65 لیتری به نرمی روشن شده و خودرو آماده حرکت می شود. با شروع حرکت، اولین نکاتی که جلب توجه می کنند پدال گاز بسیار نرم و حساس، گیربکس نرم و دید خوب به اطراف خودرو است. سواری خودرو روی ناهمواری های معمول شهری قابل قبول است اما صدا های تولید شده از قاب دور دنده و بعضا طاقچه عقب ممکن است آسایش راننده را مختل کند. با بالاتر رفتن سرعت سیستم تعلیق قابل قبول خودرو در شهر، اینجا نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارد و با وجود یکپارچه بودن تعلیق عقب تعادل برلیانس کراس 1.65 در سر پیچ ها و موج های اتوبانی کاملا راضی کننده است و حتی می توان در تغییر مسیر دادن های ناگهانی اتوبانی یا همان لایی کشی نیز روی آن تا حدودی حساب باز کرد! در این راه، گیربکس خودرو نیز به کمک می آید و با واکنش های فوق العاده به پدال گاز، معکوس دادن های خوب و تعویض دنده های سریع و نرم رانندگی اسپرت را کاملا برای ما به امری آسان تبدیل می کند. با وجود اینکه شتاب صفر تا صد برلیانس کراس 1.65 عدد دلچسبی نیست اما در عمل هنگام رانندگی با آن هیچ گونه کمبود شتابی احساس نخواهید کرد و می توانید به راحتی سر به سر اکثر خودرو های معمول در خیابان ها بگذارید و تنها در رانندگی با ظرفیت کامل در جاده های کوهستانی ممکن است ضعف موتور این خودرو به چشم بیاید.
در مجموع می توان تجربه رانندگی با برلیانس کراس 1.65 را در رنج خودش لذت بخش و کم نقص توصیف کرد و از ایرادات وارده به آن می توان به ضعف سیستم کولر خصوصا وقتی خودرو در معرض تابش مستقیم آفتاب بوده و ناراحتی صندلی ها در مسافت های طولانی و مسافرت ها اشاره کرد.
برلیانس کراس در بازار
در بازار امروز، برلیانس کراس 1.65 رقیبانی مانند رنو ساندرو استپ وی، دانگ فنگ H30 کراس و شاید MVM X22 دارد. برلیانس سواری راحت، آپشن های مفید، استهلاک کم، خدمات پس از فروش گسترده و بازار دست دوم مناسبی دارد و هندلینگ آن نیز از تمام رقبایش بهتر است. اما از سوی دیگر رنو ساندرو شتاب بهتر و کیفیت ساخت بالاتری را به مالک خود ارائه می دهد و X22 نیز جثه اندکی بزرگتر دارد که شاید برای برخی از خریداران ملاک باشد. در کل، برلیانس کراس 1.65 خودرویی مناسب برای افرادی است که به ظاهر زیبا، لذت رانندگی، وجود آپشن و خدمات پس از فروش اهمیت می دهند.
بعضی از ماشین های کراس که ایران مونتاژ میکنه چیز های عجیب غریبی دارند یا ندارند که آدم هنگ میکنه.گل سرسبدشون هم استپ وی و کوییک.
من این ماشین را یک سال و نیم هست خریدم .بسیار ماشین عالی و خوبی است از همه نظر . شتاب . زیبایی اسپورت بودن ، خوش دست و فرمون بودن و چابکی در رانندگی در جاده و شهر .واقعا راضی هستم قبلا هم ماشین های ایرانی و خارجی زیادی داشتم و چیزی از ماشین های خارجی کم نداره. در ضمن این ماشین به نسبت قیمت و و آپشن ها ی که داره واقعا می ارزه . در خرید آن شک نکنید . مخصوصا مدل 97 آن و رنگ مشکی