خودرو های هاچ بک کراس، در واقع هاچ بک هایی هستند که با اندکی افزایش ارتفاع و افزوده شدن قطعاتی مانند فلاپ های پلاستیکی و روف رک تلاش می کنند تا ظاهری شبیه به کراس اور ها برای خود دست و پا کنند و بتوانند جایی برای خود در میان بازار تشنه خودرو های شاسی بلند پیدا کنند. برلیانس C3 یا همان برلیانس کراس 1500 نیز یکی از همین خودرو ها است که در واقع نسخه کراس شده برلیانس H320 می باشد. سایپا که به تجربه خوبی از فروش برلیانس H320 رسیده بود در سال 1396 مونتاژ نسخه کراس آن را هم شروع کرد تا بتواند سهم بیشتری از بازار ایران را به دست آورد.
طراحی ظاهری
برلیانس کراس 1.5 که در واقع نسخه فیس لیفت شده برلیانس H320 است ظاهر بسیار جذابی دارد که از بی ام و سری 1 اتاق E87 الهام گرفته شده.
در نمای جلو از چراغ های کاسه ای استفاده شده که در میان آن ها یک جلو پنجره شبکه توری با تزئینات نقره ای به چشم می خورد که شباهت زیادی به فرم جلو پنجره های استفاده شده در محصولات بی ام و دارد. این تزئینات نقره ای رنگ در دور مه شکن ها و پایین ورودی هوای سپر نیز دیده می شوند که هارمونی مناسبی را ایجاد کرده اند.
نمای کناری برلیانس کراس 1500 ساده و زیبا است؛ گلگیر های حجیم طراحی شده اند و فلاپ های پلاستیکی روی آن ها به چشم می خورد که در محافظت از بدنه خودرو هنگام مالیدگی ها بسیار مفید هستند. یک خط از روی درب جلو تا انتهای گلگیر عقب کشیده شده و یک فلاپ مشکی رنگ نیز زیر درب ها نصب شده و یک خط نقره ای رنگ روی آن با دستگیره درب ها و روف رک نقره ای یک هارمونی مناسب را ایجاد کرده اند. رینگ 16 اینچی جدید نیز به خوبی فضای داخل گلگیر ها را پر کرده و به زیبایی نمای کناری آن افزوده اند.
کابین و فضای داخلی
طراحی کابین این خودرو تقریبا ساده است و در آن از متریال با جنس پلاستیک خشک استفاده شده که کیفیت متوسط و در برخی بخش ها مانند پنل دور ضبط و دنده کیفیت پایینی دارند. فرمان خودرو که سه شاخه است توسط پوشش چرمی احاطه شده و روی آن کلید های کنترل سیستم صوتی به چشم می خورند. در بالای کنسول میانی داشبورد یک مانیتور قرار دارد که از DVD، USB و AUX پشتیبانی می کند و سیستم رهیاب خودرو نیز از طریق آن قابل دسترسی است. پایین تر از مانیتور پنل سیستم تهویه مطبوع دستی خودرو قرار دارد و در نهایت یک جا لیوانی نیز پشت دسته دنده قرار گرفته. صندلی های برلیانس از نوع دستی هستند که برای راننده در 8 جهت و برای شاگرد در 4 جهت قابل تنظیم هستند. این صندلی ها که روکش پارچه ای دارند راحتی تقریبا مناسبی دارند اما در سمت مقابل، صندلی های ردیف عقب بسیار سفت هستند و برای مسافت های طولانی خسته کننده خواهند بود. فضای پای ردیف عقب نیز قابل قبول است و برای مقایسه می توان گفت فضای پای عقب از 206 بزرگتر و از H30 کراس کوچکتر است.
مشخصات فنی
برلیانس کراس از یک موتور 1.5 لیتری استفاده می کند که توانایی تولید 103 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 138 نیوتون متر گشتاور در 3800 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک که ضریب فاینال آن کوتاه تر شده به چرخ های جلو منتقل می شود که باعث می شود برلیانس 1240 کیلوگرمی در فصل زمستان طی 15.7 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. (مشاهده فیلم تست و بررسی) برلیانس کراس 1.5 در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق یکپارچه و ترمز های دیسکی استفاده می کند که توسط سیستم های کمکی ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز پشتیبانی می شوند. مصرف سوخت این خودرو نیز 7.4 لیتر بنزین برای هر صد کیلومتر رانندگی با سیکل ترکیبی می باشد که عددی اقتصادی بنظر می رسد.
امکانات ایمنی و رفاهی
برلیانس کراس 2 ایربگ دارد که برای راننده و سرنشین جلو نصب شده اند. متاسفانه هیچ تست تصادفی برای این خودرو انجام نشده و بررسی ایمنی آن به صورت تخصصی قابل انجام نیست اما بر اساس مشاهدات میدانی و تجربیات به دست آمده در این سال ها می توان به صورت نسبی گفت که آن ضعیف نیست و در سطح مشابهی با رقبایش قرار دارد.
امکانات رفاهی برلیانس کراس 1.5 در سطح متوسطی قرار دارد و مواردی سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، سانروف دو حالته برقی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های تنظیم از روی فرمان، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، صفحه کیلومتر سوپر ویژن، صندلی راننده 8 حالته دستی و سیستم ISOFIX برای صندلی های عقب امکانات رفاهی قابل ذکر این خودرو هستند.
برلیانس کراس 1.5 لیتری در بازار
در بازار امروز، رقبای برلیانس کراس 1500 ساندرو استپ وی و دانگ فنگ H30 کراس هستند. ساندرو کیفیت ساخت بالاتری دارد و فضای کابین H30 کراس نیز نسبت به برلیانس بیشتر است. هر دوی این رقبا شتاب گیری بهتری از برلیانس 1.5 لیتری دارند اما در سوی مقابل، ظاهر بسیار زیبا تر، هندلینگ قوی، آپشن های کاربردی، استهلاک کم و خدمات پس از فروش مناسب برلیانس نقاط قوت آن هستند که ارزش آن را در بازار بالا می برند.
سلام من که این ماشین رو خریدم متوجه شتاب کم و قدرت کم موتورش شدم ولی خوب از اونجایی که هم طراحی خوبی داشت و یک ماشین خانوادگی بود خوششم اومدو هم اینکه فضای اتاقش باز بود و فنر بندی خوبی داشت منو داشت راضی نگه میداشت ولی شتاب کم و برای باز کردن صندوق باید ماشین کاملا خاموش باشد کارو سخت میکرد ولی در کل ماشثین خوبیه... اما مدل 1.6لیتری بهتره