وانت پیکاپ کاپرا ۲ یک پیکاپ سایز متوسط با شاسی مستقل نردبانی است که در سال 1396 و با توجه به موفقیت های سری اول کاپرا در بازار ایران، به عنوان فیس لیفتی از این خودرو توسط گروه بهمن عرضه شد تا بتواند در مواجهه با سایر پیکاپ های چینی که در آن رنج قیمتی تولید می شوند سهم خود را از بازار حفظ کند.
پس از چند سال عرضه کاپرا 2، بهمن موتور یک فیس لیفت دیگر نیز از این خودرو در سال 1401 معرفی کرد که تنها تفاوت آن با مدل قبلی به جلوپنجره بزرگ تر باز می گردد.
طراحی ظاهری وانت کاپرا دو
ظاهرا پیکاپ کاپرا۲ تقریبا شبیه به نسل قبلی خود است و تنها فیس لیفتی جزئی بر روی آن انجام شده که البته تاثیر بسیار خوبی بر روی نمای کلی خودرو داشته و باعث شده وانت capra 2 زیبا تر و اندکی مدرن تر به نظر برسد.
در نمای جلو سپر تغییر کرده، گارد جلو حذف شده و جای خود را به یک دفیوزر داده است. چراغ های جلو نیز با تغییراتی در فرم کلی و گرافیک داخلی مواجه شده اند؛ چراغ های جلو با راهنما یکپارچه شده و یک لنز نیز جایگزین کاسه چراغ قبلی شده است. طرح جلو پنجره نیز دستخوش تغییرات اندکی شده.
مدل فیس لیفت نیز جلوپنجره بزرگتری با دورکاری های کرومی دارد.
نمای کناری این پیکاپ اما تقریبا بدون تغییر مانده و تنها نکات قابل مشاهده، یک لوگوی گرند تایگر بر روی گلگیر جلو و جایگزین شدن آینه های طرح کروم قبلی با آینه های هم رنگ بدنه هستند.
تغییرات در نمای عقب نیز اندک بوده و تنها به تعویض سپر خودرو خلاصه می شود.
کابین و فضای داخلی
کابین وانت کاپرا2 شاید جایی باشد که بیشترین تغییرات مثبت در آنجا دیده می شود؛ داشبورد ساده و بی روح قبلی جای خود را به یک داشبورد مدرن تر و زیبا تر داده که یک مانیتور نیز روی آن به چشم می خورد. غربیلک فرمان جدید که کلید های کنترل مولتی مدیا بر روی آن قرار گرفته و صفحه کیلومتر مدرن تر هم باعث بهبود حس و حال رانندگی می شوند. همچنین طراحی رودری ها و کنسول میانی هم دستخوش تغییرات مثبتی شده اند. در ساخت تمامی این موارد نیز استفاده از متریال بهتر و چرم دوزی باعث افزایش محسوس کیفیت کابین کاپرا دو شده است.
مشخصات فنی
وانت کاپرا۲ به مانند نسل قبلی خود از همان موتور 2400 سی سی میتسوبیشی با کد 4G69 بهره می برد که 125 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 200 نیوتون متر گشتاور در 2500 - 3000 دور در دقیقه تولید می کند. این نیرو توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های عقب منتقل می شود و در صورت نیاز می توان با استفاده از کلید های 4L و 4H موجود در کنسول میانی آن را به هر 4 چرخ منتقل کرد و یا از کمک سنگین استفاده نمود.
این پیکاپ فقط در یک تیپ 2 دیفرانسیل تولید می شود و دیگر خبری از نمونه های تک دیفرانسیل نیست. سیستم تعلیق آن در جلو دو جناقی با میله پیچشی و در عقب فنر شمش است که مشترکات زیادی با میتسوبیشی های قدیمی دارد. ترمز های این وانت در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند که به ABS و EBD تجهیز شده اند و تغییری نسبت به نسل قبلی به خود نمی بینند. باک این خودروی 1765 کیلوگرمی 75 لیتر است و مصرف سوخت اعلامی 10.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد.
از تغییرات فنی ایجاد شده در کاپرا۲ نسبت به نسل قبلی خود می توان به افزایش حجم آب رادیاتور، تعویض صفحه کلاج با نمونه قوی تر فنر دیافراگمی و عوض شدن پروانه فن مکانیکی با فن الکتریکی اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
ایمنی کاپرا ۲ تغییری در مقایسه با نسل قبلی خود نداشته است؛ 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو وظیفه تضمین امنیت در تصادفات را بر عهده دارند. همچنین، تست تصادف معتبری از کاپرا 2 نیز منتشر نشده است. امکانات رفاهی کاپرا نیز شامل 4 شیشه برقی، آینه با تنظیم برقی، فرمان هیدرولیک قابل تنظیم، مه شکن های جلو و عقب به همراه چراغ های روشنایی در روز دیلایت Day-light، جا عینکی و چراغ مطالعه داخل خودرو هستند.
البته یک سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی، کلید های کنترل مولتی مدیا روی فرمان، دوربین دنده عقب نیز برای کاپرا دو در نظر گرفته شده، مواردی که در مدل قبلی این خودرو وجود نداشتند.
بررسی رقبا و بازار
در زمان تهیه این مقاله، وانت پیکاپ کاپرا ۲ را می توان در نمونه های صفر کیلومتر و یا کارکرده تهیه کرد؛ قیمت صفر کیلومتر کاپرادو در زمان نگارش این مطلب (بهمن ماه 1400) در نمایندگی 568 میلیون و 900 هزار تومان است که این عدد در بازار آزاد به 630 میلیون تومان نیز می رسد. نمونه های کارکرده آن نیز تا حداقل کف قیمتی 470 میلیون تومان قابل تهیه هستند.
سر سخت ترین رقیب این پیکاپ در نمونه های صفر کیلومتر، پیکاپ ریچ، محصول پارس خودرو است. کاپرادو و ریچ مشخصات فنی ای شبیه به هم دارند و هر دو از پیشرانه های 2.4 لیتری قدیمی ژاپنی بهره می برند. اما کاپرا۲ سواری بسیار نرم تر و آسایش بیشتری را در مقایسه با ریچ خشک و خشن به سرنشینان خود ارائه می دهد و آن را تبدیل به انتخابی مناسب تر برای افرادی می کند که قصد استفاده روزمره و خانوادگی از ماشین خود دارند.
پیکاپ کاپرا ۲ نیوفیس در نمایشگاه خودرو مشهد 1401
گروه بهمن در نمایشگاه خودرو مشهد 1401 اقدام به رونمایی از نسخه جدیدی از وانت کاپرا۲ تحت عنوان کاپرا ۲ نیوفیس کرد. این نسخه از پیکاپ محبوب و سابقه دار بهمن موتور تغییرات ظاهری در نمای جلو را تجربه کرده که باعث شده اند چهره این خودرو مقداری مدرن تر شود.