1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. طرح‌های فروش خودروسازان تنها باعث افزایش هیجان تقاضای خودرو شد

طرح‌های فروش خودروسازان تنها باعث افزایش هیجان تقاضای خودرو شد

3 تیر 1399
  • 4
  • 4775

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم شورای اسلامی در خصوص طرح‌های خودروسازان مبنی بر فروش فوق‌العاده و پیش فروش خودرو و راهکارهای مدیریت تقاضا در بازار به نکاتی اشاره کرد.

 

علی اکبر کریمی در خصوص طرح پیش فروش و فروش فوق‌العاده خودرو اظهار داشت: نقش طرح‌های فروش در بازار خودرو صرفا به منزله نظم دهی به صف انبوه متقاضیان خودرو است و به لحاظ منطقی و اقتصادی مزیتی برای آن متصور نیست.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار در مقایسه با قیمت کارخانه عامل ایجاد رانت است، گفت: یک نوع رانتی ایجاد شده که نتیجه مابه‌التفاوت قیمت خودرو و بازار است و مردم را برای حضور گسترده در عرضه خرید فوری یا پیش خرید که همراه با ایجاد تعهد برای خودروسازان مبنی بر تحویل خودرو در ماه‌های آینده است، با هدف کسب سود از رانت ایجاد شده، تشویق می‌نماید.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قیمت یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی است که همواره مصرف‌کننده را راهنمایی می‌نماید و تداوم این روش‌ها، تب موجود در بازار و هیجان تقاضای خودرو را افزایش خواهد داد.

کریمی ضمن اشاره به آمار 6 تا 7 میلیونی متقاضیان خرید خودرو در طرح‌های فروش و پیش فروش خودروسازان بیان کرد: قطعا بازار خودرو نیازمند این تعداد خودرو نیست و این تعداد متقاضیانی که در طرح‌های پیش فروش ثبت نام کرده‌اند، قطعا در آمار مصرف‌کنندگان واقعی خودرو در کشور جای نمی‌گیرند زیرا این میزان مصرف‌کننده در کشور وجود ندارد.

وی در خصوص روش قرعه کشی در طرح‌های فروش خودروسازان تصریح کرد: شکاف قیمتی موجب شده تا حجم انبوه متقاضیان به صف خرید متقاضیان خودرو بپیوندند و روش قرعه‌کشی اگرچه روش نسبتا عادلانه است و فرصت برابری به تمام متقاضیان در آزمایش شانس خود برای تحصیل خودرو و برخورداری از امتیاز کسب رانت حاصل از مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار می‌دهد اما به هر حال متقاضیان واقعی خودرو که به این کالا نیاز دارند، می‌بایست همچنان با قیمتی گران آن را خریداری نمایند.

عضو کمیسیون اقتصادی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تولیدکننده خودرو نیز از قیمت بالای بازار منتفع نمی‌گردد بلکه دلالان و بورس بازان هستند که همواره از شرایط حاکم بر بازار منتفع می شوند و این بار نفع حاصله، در طرح‌های فروش فعلی، میان تمامی مقاضیان منتخب توزیع شده است. این روش‌ها منطقی نیست و راهکارهای منطقی و مناسب‌تری می‌بایست در این صنعت در راستای عرضه خودرو داشته باشیم.

کریمی در پایان در خصوص راهکارهای منطقی برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی متقاضیان، اصلاح قیمت‌ها، اخذ مابه‌التفاوت از فروش خودرو توسط دولت همانند روش‌های موجود طی سال‌های گذشته و در نهایت ساماندهی تقاضای موجود در بازار یک اصل بسیار مهم است که می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

 

 




نظرات

  • علی علی (7 تیر 1399 ساعت 00:28)

    خودرو سازان الان دارن پیش فروشهای سالهای قبل میدهند یعنی همان دلالها که پنجاه تا خودرو ثبت نام میکردن اونها باید رد شوند قیمت کارخانه باید ۱۰درصد بازار باشد چرا شما تمام طرح سنگ اندازیها را اجرا کردید برای مردم ولی طرح ضد دلالی را اجرا نمی کنید چرا نمی کنید چون خودتون هستید اگه راست میگید اجر اش کنید چه اتفاقی نیافته مگه شما نمی خواست بازار????☺روان بشه خوب اجر اش کنید هر فردی که قیمت بالاتر از قیمت که برای بازار تنظیم شده گران تر خریداری کند باید جریمه پرداخت کند دیگه مردم برای ثبت نام خودرو صف نمیکشند

  • سعید سعید (3 تیر 1399 ساعت 20:26)

    اتفاقا بر عکس
    اگر همون اول این کارو می کردن اینجور نمی شد

  • ham ham (3 تیر 1399 ساعت 08:49)

    یکی از مصرف کننده های واقعی من بودم که با هزار امید و آرزو پول جمع کرده بودم ک برای اولین بار ماشین بخرم
    حالا هم دیگه مجبورم برم بازار 206 مدل 87 رو بردارم با قیمت کارخانه ای صفر ...
    با هزار جور ترس و استرس ...
    خودتون میدونید چقدر سخته یه جوون بتونه 70 میلیون پول جمع کنه , اونم توی استانی مثل گیلان ... اونم برای بچه کشاورزی مثل من که راهی جز عرق ریختن توی زمین کشاورزی نداره
    حالا هم این پولی که ب سختی بدست آوردم رو مجبورم صرف خرید ماشین 13 سال کارکرد کنم
    خدا میدونه چقدر هزینه باید برای تعمیراتش بدم

    آرزوی یه 206 صفر رو ب دلم گذاشتین ...

  • علی علی (3 تیر 1399 ساعت 08:44)

    باز که نماینده ها سنگ خودروسازها رو به سینه می زنند!
    خوب چه کسی قیمتها را در بازار تا این حد بالا برد؟
    غیر از اینکه خودروسازها با بهانه نداشتن فندک و ضبط از تحویل خوردو ها سر باز زدند و به نوعی احتکار کردند و از طرفی دیگر ماشینها را به صورت کاردکس به افراد خاص دادند تا در بازار به قیمت آزاد بفروشند؟؟؟
    مردم را خر فرض نکنید
    بخش عمده افزایش قیمت خودرو
    ناشی از افزایش نرخ ارز
    نبود واردات و افت تولید و عرضه بوده که همگی در نتیجه سیاستهای خرد و کلان حاکمیت بوده