مزدا 323 تیپ 5 (Mazda 323 FL Type 5) در واقع یک فیس لیفت مینور از مزدا 323 GLX است و طراحی ظاهری آن مقداری متفاوت با نسخه قبل فیس لیفت و کاملا مشابه با تیپ 3 است.
طراحی ظاهری
در نمای جلو مزدا 323 اف ال تیپ 5 چراغ های یک تکه باریک و جلو پنجره با لوگوی بزرگ مزدا چهره زیبا و جسورانه ای برای این خودرو ساخته اند که برای بسیاری از علاقمندان هنوز هم جذاب است.
نمای کناری این خودرو کاملا ساده بوده و تنها نکته ای باعث شده این طراحی اندکی از سادگی خارج شود گلگیر های باد کرده و پهن این خودرو هستند. درب ها نیز به زه های پلاستیکی مجهزند که البته هم رنگ بدنه نبوده و مشکی رنگ اند.
در نمای عقب، چراغ های یک تکه و درب صندوق بزرگ باعث سادگی و کاربردی شدن طراحی خودرو شده اند. جای پلاک روی صندوق قرار گرفته و یک زه کرومی رنگ نیز بالای آن به چشم می خورد. نقطه ضعفی که در اینجا وجود دارد ارتفاع کم سپر عقب است که موجب شده تا بخش هایی از سیستم تعلیق و منبع اگزوز از پشت خودرو مشخص باشند.
کابین و فضای داخلی
کابین مزدا 323 تیپ اف طراحی ارگونومیکی دارد و مزدا تلاش کرده تا با وجود سادگی، از متریال با کیفیتی در کابین محصول خود استفاده کند. در نقاط مختلف کابین این خودرو از پلاستیک های نرم و خشک بسیار با کیفیت استفاده شده که با گذشت سال های بسیار از عمر آن ها، هیچ سر و صدایی از آن ها شنیده نمی شود. فرمان خودرو از نوع 4 شاخه بوده و پوشش چرمی دارد.
در کنسول میانی نیز یک پخش تک دین ساده به چشم می خورد که البته می توان با برداشتن باکس و ساعت زیر آن، پخش را به مانیتور دو دین تبدیل کرد. پایین تر از پخش نیز پنل سیستم تهویه مطبوع دستی قرار گرفته و پایین تر در پشت دسته دنده دو عدد جا لیوانی به چشم می خورد. صندلی های مزدا 323 تیپ 5 بسیار نرم و راحت بوده و در رانندگی طولانی مدت به هیچ عنوان سرنشینان را خسته نمی کنند. در ردیف عقب نیز فضای پا و سر برای سرنشینان مناسب بوده و یک زیر آرنجی نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی
مزدا 323 تیپ 5 از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با کد ZM بهره می برد که 106 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 145 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. قابل ذکر است که این گیربکس با گیربکس مزدا 3 اتاق قدیم یکسان بوده و تنها تفاوت آن ها در تیپ ترونیک بودن گیربکس مزدا 3 است.
مزدا 323 تیپ 5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد که سواری نرم و هندلینگ خوبی را برای این خودرو فراهم می کنند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه ای بوده که به ترمز ضد قفل (ABS) نیز مجهزند.
مزدا 323 تیپ 5 مصرف سوختی در حدود 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد.
امکانات ایمنی و رفاهی
مزدا 323 تیپ 5 از یک ایربگ برای راننده بهره می برد و ایربگ شاگرد توسط گروه بهمن از روی این خودرو حذف شده است. با این وجود این خودرو موفق به کسب نمره A از موسسه تست تصادفات IIHS آمریکا شده که خیال سرنشینان را از ایمنی این خودرو در تصادفات راحت می کند.
امکانات مزدا 323 تیپ 5 نیز با توجه به سال تولید آن راضی کننده بوده و پاسخ نیاز های روزمره را می دهد؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سانروف دو حالته برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی راننده با تنظیم 8 جهته دستی، و سیستم صوتی با 4 اسپیکر از جمله امکانات این خودرو هستند.
همچنین در مدل های تولید شده در سال 86، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز به این خودرو اضافه شده است.
مزدا 323 تیپ 5 در بازار
در بازار امروز، مزدا 323 تیپ 5 رقبایی نظیر پژو پارس اتوماتیک، پژو 206 اس دی اتوماتیک، هیوندای ورنا اتوماتیک، پروتون جنتو اتوماتیک، رنو ال نود اتوماتیک و کیا ریو اتوماتیک دارد.
مزدا 323 تیپ 5 با سواری نرم، هندلینگ قوی، کیفیت ساخت بسیار بالا و استهلاک و هزینه های نگهداری پایین می تواند مناسب ترین گزینه برای خرید از میان این رقبا باشد!