در سال 1382 پس از توقف تولید مزدا 323 GLX، مدل فیس لیفت این خودرو با نام مزدا 323 FL وارد بازار شد که تفاوت هایی در شکل ظاهری، کابین، آپشن ها و مشخصات فنی داشت. مزدا 323 تیپ 3 که در این صفحه درباره آن توضیح می دهیم در واقع نسخه فول آپشن این خودرو با گیربکس دنده ای محسوب می شود. برای آشنایی با مشخصات مزدا 323 تیپ 3 همراه ما باشید.
طراحی ظاهری
مزدا 323 تیپ 3 یک فیس لیفت مینور از مزدا 323 GLX است و طراحی ظاهری آن شباهت بسیار زیادی به نسخه قبل از فیس لیفت دارد. اما مزدا تلاش کرده تا با بهبود برخی نقاط، چهره این خودرو را مدرن و جذاب تر کند.
در نمای جلو چراغ های دو تکه قبلی جای خود را به چراغ های یک تکه با طراحی باریک تر و مدرن تری داده اند، سپر و جلو پنجره نیز تعویض شده و مزدا 323 تیپ 3 با این تغییرات هم اکنون چهره ای اسپرت و جسورانه دارد که بعد از گذشت سال ها هنوز هم جذاب و دیدنی است.
نمای کناری مزدا 323 تیپ 3 فرق چندانی نسبت به مدل قبلی نداشته و طراحی آن هنوز هم ساده است. تنها تغییر در این نما، هم رنگ شدن دستگیره های درب ها با بدنه است.
در نمای عقب نیز تغییر خاصی دیده نمی شود و تنها مورد قابل مشاهده، جایگزین شدن زه بالای پلاک با مدل کرومی رنگ است. نمای عقب 323 تیپ 3 با چراغ های یک تکه و درب صندوق بزرگ کاملا ساده است.
کابین و فضای داخلی
کابین مزدا 323 تیپ 3 بسیار ارگونومیک بوده و طراحی آن کاملا ساده است. بر خلاف مدل قبل از فیس لیفت، 323 تیپ 3 از رنگ داخلی مشکی و کرم استفاده می کند و تغییرات اندک دیگری نیز در کابین آن بوجود آمده. فرمان خودرو از نوع 4 شاخه شده و پوشش چرمی دارد. در بالای کنسول میانی نیز یک پخش تک دین و یک باکس و ساعت وجود دارند که میتوان با حذف کردن کل این مجموعه یک مانیتور دو دین جایگزین آن ها کرد. در قسمت پایینی کنسول نیز تغییراتی در فرم جا لیوانی و فضا های کابین بوجود آمده. صندلی های مزدا 323 تیپ 3 بسیار نرم و راحت بوده و در دراز مدت به هیچ عنوان سرنشینان را خسته نمی کنند. در ردیف عقب نیز فضای مناسبی برای سر و پای سرنشینان در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی
مزدا 323 تیپ 3 از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با کد موتور ZM بهره می برد که کاملا مشابه با موتور مزدا 323 GLX است. اما در اینجا مزدا برای رعایت استاندارد های آلایندگی مواردی نظیر سنسور اکسیژن و کاتالیزور را به 323 تیپ 3 اضافه کرده و کات آف موتور آن را نیز با 300 دور کاهش به 6500 دور در دقیقه رسانده است. این موتور با تغییرات جدید مجموعا 4 اسب بخار و 3 نیوتن متر کاهش توان و گشتاور داشته و اکنون 106 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 145 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و شتاب و کشش قابل قبولی را برای مزدا 323 تیپ 3 فراهم می کند.
این خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد که باعث شده تا مزدا 323 تیپ 3 سواری نرم و هندلینگ خوبی داشته باشد. همچنین ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه ای هستند به ترمز ضد قفل (ABS) نیز مجهزند.
مزدا 323 تیپ 3 با وزن 1095 کیلوگرم مصرف سوختی در حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد که عددی اقتصادی و مناسب است.
امکانات ایمنی و رفاهی
مزدا 323 تیپ 3 از 1 ایربگ برای راننده بهره می برد و متاسفانه ایربگ سرنشین از روی آن حذف شده است. اما با این وجود این خودرو موفق شده از موسسه تست تصادفات IIHS امتیاز A را دریافت کند که تضمین دهنده ایمنی آن در تصادفات است.
امکانات رفاهی مزدا 323 تیپ 3 برای خودرویی که در آن سال ها تولید می شده مناسب بوده و تا حدودی می تواند راضی کننده باشد؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سانروف دو حالته برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، صندلی راننده با تنظیم 8 جهته دستی، و سیستم صوتی با 4 اسپیکر از جمله امکانات این خودرو هستند.
همچنین بهمن موتور در سال 86، نمونه های تیپ 3 را به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز تجهیز کرد.
مزدا 323 تیپ 3 در بازار
مزدا 323 تیپ 3 یکی از محبوب ترین خودرو های دست دوم بازار ایران است که پس از گذشت قریب به دو دهه از تولید آن همچنان بازار داغ خود را حفظ کرده و محبوب رانندگان است. در رنج قیمتی مزدا 323 تیپ 3 می توان خودرو هایی نظیر کیا ریو، هیوندای ورنا، رنو تندر نود، پژو پارس و… را تهیه نمود که همگی نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. اما با اطمینان می توان گفت که مزدا 323 از لحاظ سواری، هندلینگ، کیفیت ساخت، استهلاک و بی آزار بودن از تمامی رقبای خود بهتر ظاهر شده و خودرویی بسیار ارزنده جهت خرید است.