بی وای دی F3 یکی از محصولات پر فروش کمپانی چینی بی وای دی است. این خودرو در دسته سدانهای جمع و جور شهری قرار میگیرد و از این رو در بازارهای جهانی طی سالهایی که تولید میشد مورد استقبال خوبی قرار گرفت. بی وای دی F3 برای اولین بار در سال 2005 تولید و به بازار عرضه شد.
تولید بی وای دی F3 نسل اول تا سال 2013 تنها با انجام فیسلیفتهایی ادامه داشت تا اینکه در سال 2013 نسل دوم آن در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. این نسل از بی وای دی F3 شباهت بسیار زیادی به تویوتا کرولا نسل 9 داشت. البته این شباهت اصلا به معنی کپی کاری غیرقانونی بی وای دی از تویوتا نیست و این شرکت چینی پلت فرم نسل 9 تویوتا کرولا را خریده است.
نسل دوم بی وای دی F3 در سالهای 2014 و 2015 نیز فیس لیفت شد و آخرین فیس لیفت آن با نام BYD F3 NEW به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو علاوه بر بازار چین در روسیه و کشورهای آمریکای جنوبی نیز عرضه شده و استقبال خوبی هم از آن شده است.
شرکت کارمانیا به عنوان شریک تجاری شرکت بی وای دی در ایران تصمیم گرفت همین نسخه از F3 را به بازار ایران معرفی و عرضه کند.
بررسی طراحی ظاهری
بی وای دی F3 خودروی بروز و پر زرق و برقی است. همانطور که قبلتر هم ذکر شد بی وای دی F3 بر روی پلتفرم تویوتا کرولا توسعه داده شده است و علاوه بر پلتفرم، طراحی این خودرو نیز شباهتهایی با تویوتا کرولا دارد.
نمای جلوی بی وای دی F3 طراحی نسبتا بروز و البته خشنی دارد. چراغها ظاهر کشیده و اسپرتی با زوایایی تیز دارند که تا روی جلوپنجره خودرو ادامه پیدا کردهاند. جلوپنجره بی وای دی F3 ظاهر نسبتا کوچکی دارد و متصل به چراغهای جلو طراحی شده است.
فرم کلی جلوپنجره و چراغهای جلو حالت منحنی شکلی پیدا کرده است که به نمای خشن بی وای دی F3 کمک شایانی کرده است. این جلوپنجره میزبان دو خط نسبتا بزرگ کرومی و لوگوی بی وای دی است.
سپر این خودرو نیمی دیگر از نمای جلوی خودرو را گرفته است و طراحی اسپرت آن را بیشتر کرده است. روی سپر بی وای دی F3 علاوه بر خطوط طراحی عمیق و زاویه دار، در بخش پایین نیز یک ورودی هوای دیگر قرار گرفته است که در دو طرف آن دو قسمت پلاستیکی چسبیده به ورودی هوا قرار گرفتهاند که میزبان مهشکنها و چراغهای روز خودرو هستند. قسمت نصب پلاک نیز بالای ورودی هوا روی سپر خودرو تعبیه شده است. چهار خط برجسته نیز روی سپر طراحی شدهاند تا نمای جلوی آن بیش از پیش عضلانی و تهاجمی شود.
قسمت پایینی سپر نیز با خطوط تیز و زاویه دار تشکیل شده و ظاهر سادهای ندارد. در کل طراحی نمای جلوی بی وای دی F3 کاملا سلیقهای است اما اطلاعات منتشر شده از بازارهای هدف این خودرو حاکی از آن است که استقبال از این خودروی شرقی خوب و قابل قبول بوده است.
به نمای جانبی این خودرو که میرسیم همه چیز به یکباره تغییر پیدا میکند و ظاهر خودرو از آن حالت تهاجمی به یک خودروی ساده تبدیل میشود. طراحان آن در این قسمت خودرو بسیار محتاط و محافظه کارانه عمل کردهاند. البته از طرفی دیگر پلتفرم این خودرو مربوط به سالهای 2000 به بعد است و نباید از آن انتظار یک طرح امروز را داشت.
شیشههای جانبی اندازه مناسبی دارند و از این جهت نور داخل کابین و دید سرنشینان قابل قبول است. خط شانه بی وای دی F3 از انتهای چراغ عقب شروع شده و با گذشتن از درب باک و دستگیره دربهای خودرو روی گلگیر جلو محو شده است. یک خط رماب بسیار کم حجم و کم عمق نیز پایین دربها قرار گرفته است. آینههای جانبی آن نیز متصل به لچکی شیشههای جلو هستند و همچنین اندازه و زاویه وبی را دارند که باعث شده میدان دید راننده از طریق آینههای جانبی قابل قبول باشد.
رینگهای بی وای دی F3 به صورت دو رنگ طراحی شدهاند و ظاهر خوبی دارند اما جا داشت که سایز رینگها بزرگتر بود تا ظاهر نمای جانبی بی وای دی F3 شکل بهتری به خود بگیرد.
در آخرین بخش نیز به نمای عقب این خودرو میرسیم. جایی که همانند نمای جلو و بر خلاف نمای کناری خودرو، یک ظاهر جدی و تهاجمی را شاهد هستیم. البته یکی از نکات منفی در بخش عقب بی وای دی F3 طراحی بیش از حد مکعبی بودن آن است. چراغهای عقب طراحی خاصی دارند و به صورت چند ضلعی با ظاهری کشیده و دو تکه در بالاترین قسمت بخش عقب خودرو قرار گرفتهاند.
یک خط کرومی بلند بالای چراغها قرار گرفته که کل عرض خودرو را در بر گرفته است و بالای این خط نیز در وسط درب صندوق عقب لوگوی بی وای دی تعبیه شده است. زیر خط کرومی ذکر شده، میان چراغهای عقب آن محل نصب پلاک عقب با ظاهری بزرگ جا خوش کرده است.
سپر عقب بی وای دی F3 مانند سپر جلوی خودرو بزرگ و یک تکه طراحی شده که روی آن خطوط طراحی مختلفی قرار گرفته که باعث شده ظاهر عقب آن اسپرتتر به نظر برسد.
دو شب نمای نازک نیز در پایینترین بخش سپر تعبیه شده خروجی اگزوز نیز روی سپر قرار نگرفته است. نمای عقب بی وای دی F3 کمی بالاتر از حد معمول است و این مورد روی طراحی و ظاهر این خودرو تاثیر مثبتی نگذاشته است.
مشخصات فنی
بی وای دی F3 در بازار چین تنها با یک موتور اما با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک عرضه میشود. نسخهای که به ایران رسید از جعبه دنده دستی که در ادامه به آن میپردازیم بهره میبرد.
این خودرو مجهز به یک موتور 1/5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی است که توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده آن که در بازار ایران عرضه شد از نوع 5 سرعته دستی است که قدرت تولید شده از موتور را به چرخهای عقب خودرو منتقل میکند.
از نکات مثبت بی وای دی F3 هماهنگی خوب موتور با گیربکس است که رانندگی خوبی را از خود نشان میدهد. مصرف سوخت اعلام شده توسط شرکت کارمانیا به صورت ترکیبی 5/9 لیتر است که البته این عدد صرفا از روی کاتالوگ اصلی این خودرو منتشر شده و حتی اگر با توجه به بنزین ایران و شرایط رانندگی بخواهیم نتیجه مختص بازار ایران را اعلام کنیم این عدد به حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد که عددی قابل قبول است.
شتاب بی وای دی F3 نیز حدود 13 ثانیه اعلام شده است و این خودروی چینی حداکثر 170 کیلومتر در ساعت میتواند سرعت داشته باشد.
سیستم تعلیق بی وای دی F3 در چرخهای جلو از نوع مک فرسون و در چرخهای عقب از نوع میل پیچشی است که سواری این خودرو را مناسب کرده است. همچنین بی وای دی F3 بخاطر فرمان خوش دست، ترمزهای مطمئن و سایز لاستیکهای مناسب هندلینگ خوبی نیز دارد. یکی از نکات مثبت فنی این خودرو این است که رادیاتور با فاصله خوبی از موتور، دقیقا پشت جلو پنجره قرار گرفته است که بخاطر استفاده از دو فن هیچگاه به موتور خودرو فشار گرمایی وارد نمیشود.
بررسی کابین و فضا داخلی
هنگامی که وارد فضای داخلی بی وای دی F3 میشویم ظاهر خوب و زیبایی را میبینیم. در بالاترین قسمت داشبورد وسط یک ساعت دیجیتالی به همراه یک نمایشگر دیجیتالی که اطلاعاتی شامل سنسور عقب خودرو، بسته نبودن کمربند ایمنی و دمای محیط قرار گرفتهاند که دید مناسبی نیز دارند.
با کمی فاصله، زیر بخش ساعت دو دریچه سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفتهاند که طراحی پاپیونی دارند و با خطوط کرومی نیز تزئین شدهاند. میان این دو خروجی نیز یک کلید مثلثی که فلاشر خودرو است قرار گرفته است. زیر این بخش یک نمایشگر بزرگ 8 اینچی لمسی تعبیه شده که کیفیت نمایش و تاچ خوبی نیز دارد. زیر نمایشگر نیز کلیدهای کنترلی سیستم صوتی خودرو قرار گرفتهاند. زیر بخش سیستم صوتی خودرو قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو به صورت سه کلید چرخشی قرار گرفته که به صورت الکتریکی و بدون نمایشگر است که متاسفانه حالت اتوماتیک ندارد. آخرین قسمت داشبورد وسط نیز یک فضای خالی تعبیه شده که توسط یک درپوش باز و بسته میشود. از نکات دیگر بی وای دی F3 این است که داشبورد وسط این خودرو توسط دو خط کرومی احاطه شده و همین مورد باعث جذابیت بیشتر کابین شده است.
کنسول میانی بی وای دی F3 علاوه بر بخش لیور دنده، میزبان اهرم ترمز دستی، جالیوانی و یک کنسول وسط است که اندازه مناسبی نیز دارد. غربیلک فرمان بی وای دی F3 شبیه به برادر بزرگتر خود یعنی بی وای دی S6 است که با قطعات کرومی تزئین شده و میزبان کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دوربین زیر آینه شاگرد و بلوتوث است.
فرمان نیز اندازه مناسبی دارد و خوش دست طراحی شده است. پشت آمپر بی وای دی F3 به صورت دو دایره طراحی شده که میان هر دایره یک صفحه دیجیتالی جهت نمایش اطلاعات مختلف قرار گرفته است.
متریال استفاده شده در کابین این خودرو کیفیت متوسط رو به پایینی دارند و بغیر از صندلیهای خودرو تقریبا هیچ قسمت دیگری از فضای کابین پوشش چرمی یا پارچهای ندارد.
بی وای دی در این بخش خساست به خرج داده و باعث شده بیش از حد اقتصادی به نظر برسد. صندلیهای تین خودرو فرم و اندازه قابل قبولی دارند و همچنین طراحی راحتی دارند و جنس استفاده شده در آنها کیفیت خوبی دارد.
فضای کابین و نشیمن در ردیف جلو کاملا مناسب و جادار طراحی شده است. همچنین فضای پا برای سرنشینان عقب به لطف فاصله محوری مناسب این خودرو ایده آل است اما فضای سر چندان جالب نیست و افرادی با قد بلند به احتمال زیاد برای سوار و پیاده شدن از این خودرو به مشکل بر میخورند.
امکانات رفاهی و ایمنی
بی وای دی F3 در نسخهای که به بازار ایران عرضه شد امکانات رفاهی بسیار خوبی دارد و در این بخش تهدید بزرگی برای رقبای خویش است. بعضی از امکانات رفاهی به کار رفته در این خودرو حتی در خودروهای گرانتر از خودش نیز به سختی یافت میشود. این خودرو به امکاناتی نظیر:
دوربین دید جانبی زیر آینه سمت راست و دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون کلید با دکمه روی درب های جلو و صندوق عقب، استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع برقی، چراغ های جلوی روشنایی در روز (Daylight)، روشن شدن خودکار چراغ های جلو و چراغ بدرقه، رینگ اسپرت آلیاژی، تایر زاپاس با رینگ آهنی، سانروف دو حالته، صفحه نمایش چند منظوره شامل نمایش ساعت، هشدار کمربند و سنسور دنده عقب، سیستم نمایش پیمایش و مصرف سوخت (Trip Computer)، چراغ های هالوژن جلو، چراغ LED عقب و چراغ مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، کنترل سیستم صوتی، پاسخگویی به تماس ها و دوربین جانبی روی غربیلک فرمان، صندلی ها با روکش چرم، آینههای جانبی برقی، تاشو با راهنما و چراغ خوش آمدگویی، قفل درب صندوق عقب برقی و آنتن کوسه ای را داراست.
بی وای دی F3 از نظر ایمنی و امنیت نیز خودرو خوبی است. این خودرو توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه تست تصادف چین یعنی CNCAP دریافت کند. با اینکه زیاد نباید به نتایج این موسسه دلخوش بود اما به لطف استفاده از پلت فرم تویوتا کرولا خودروی ایمنی است.
بی وای دی F3 به امکانات ایمنی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایموبلایزر، سیستم هشدار دهنده و سیستمهای ABS و EBD مجهز شده است. یکی از نقاط ضعف این خودرو نداشتن سیستم ESP است که اگر این مورد را دارا بود ارزش خرید بالاتری داشت.
بررسی بازار و قیمت
بی وای دی F3 در اسفند ماه 1400 در مدل 1397 قیمتی حدود 390 میلیون تومان را دارد. بازار دست دوم این خودرو حال و روز خوبی ندارد و کمتر کسی اکنون به دنبال بی وای دی F3 است چرا که مدلهای جدیدتر با ظاهر بروز و امکانات مناسب آن شدهاند. این خودرو از نظر خدمات پس از فروش در ابتدای عرضه به بازار ایران وضعیت خوبی داشت اما رفته رفته به علل مختلف و رفتن بی وای دی از ایران مسئله خدمات پس از فروش خودروهای بی وای دی در حالهای از ابهام فرو رفت. هم اکنون نیز خدمات پس از فروش این سدان چینی اصلا مطلوب نیست.
نتیجه گیری
بی وای دی F3 یک خودروی خوش ساخت دیگری از کمپانی بی وای دی است. کارمانیا تلاش کرد تا قیمت این خودرو را در همان زمان عرضه به بازار ایران در پایین ترین حد ممکن قرار دهد تا خط و نشان زیادی را برای رقبای خود بکشد اما این خودرو از فروش بسیار خوب در ایران بنا به دلایل مختلفی محروم ماند.
بی وای دی F3 سواری نرم و رضایت بخشی دارد که البته از برند معروف و خوش ساخت بی وای دی نیز انتظار دیگری جز این نمیرفت. کابین در زمان رانندگی بسیار آرام است و این سکوت را باید مدیون سیستم عایق کاری خود باشد.
بی وای دی F3 اصلا خودروی تند و تیزی نیست و در این بخش نمره منفی کسب میکند چراکه خودروهایی نظیر دنا و یا دنا پلاس وضعیت بهتری از این خودرو دارند. این خودرو از نظر مصرف سوخت خودروی ایده آلی خصوصا برای خانواده هاست. در بخش کابین بی وای دی F3، صندلی ها ارگونومی خوبی دارند. خصوصا که راننده و سرنشین جلو را کاملا در بر میگیرند.
رقبای آن خودروهایی نظیر جیلی GC6، جک J4 اتوماتیک، دنا پلاس و تندر پلاس دندهای هستند.
دوستان سلام ، هرچقدر میگردم قیمت روز نمایندگی رو بدست بیارم موفق نمیشم ، کسی قیمت نمایندگی رو داره ؟؟
سلام من یه byd f3 دارم. خیلی هم ازش راضیم. خیلی هم شیک و پر آپشنه. بخاطر نیاز مالی میفروشم.************
وقتی در کارخانه و بازار موجود نیست چرا اصلا جزو خودروها میاد ؟؟؟؟