پژو ۵۰۸ یک خودروی سدان کلاس D است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. ۵۰۸ جایگزینی بود که پژو برای نسخه ۴۰۷ در نظر گرفته بود اما این خودرو از نظر ابعاد بزرگتر از 407 بوده و بر مبنای پلتفرم PF3 کمپانی PSA توسعه یافته است، که اشتراکات فراوانی با سیتروئن C5 نسل دوم دارد.
پژو ۵۰۸ از زمانی که به بازارهای جهانی عرضه شد توانست جوایز متعددی را از آن خود کند. از کسب عنوان خودروی سال اسپانیا در سال 2011 تا کسب عنوان بهترین خودروی سدان وارداتی به آلمان در همان سال که توسط یک مجله خودرویی معتبر به آن داده شد. اما 508 برخلاف مدل هایی نظیر 206 و 405 از آن دسته از شیرهای فرانسوی بود که برای بازار ایران خوش یمن نبود و مانند برادر دیگرش یعنی پژو 407 خیلی زود ایران را ترک کرد. البته نباید خود این خودروها را مقصر اصلی دانست چرا که دلایلی مانند قیمت گذاری نادرست و البته شرایط تحریم همگی سبب شدند تا این نمایندگان پژو در ایران موفقیت چندانی سب نکنند.
مزایا و معایب پژو 508
+ کابین جادار
+ ایمنی بالا و امکانات رفاهی خوب
+ طراحی قابل قبول
+ سواری نرم
- بازار دست دوم ضعیف
- خدمان پس از فروش نامناسب
- حساسیت پیشرانه به بنزین ایران
- ارگونومی پایین داشبرد و کابین
بررسی مشخصات فنی پژو 508
قلب تپندهای که این شیر فرانسوی را به حرکت در می آورد در اصل یک پیشرانه مشترک میان پژو 2008 و برخی از محصولات شرکت DS بوده که یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است. این پیشرانه توانایی تولید 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را داراست.
امکانات رفاهی و ایمنی پژو ۵۰۸
پژو 508 از نظر امکانات رفاهی وضعیت خوبی دارد و همچنین از نظر ایمنی نیز خودرویی ایمن و قابل اعتماد است. این خودرو در همان سال های اولیه موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که خود قوت قلبی برای خریداران این خودرو محسوب می شود.
طراحی ظاهری
پژو 508 وارد شده به ایران در اصل نسخه فیس لیفت این خودرو محسوب می شود که در سال 2015 وارد بازارهای جهانی شد. 508 از نظر ظاهری خودرویی با ابهت و جسور به نظر می رسد که با حالت تهاجمی که به خود گرفته قصد داشته تا مانند یک شیر غران دیگر رقبایش را تکه و پاره کند اما از بد روزگار حداقل در بازار ایران با خودروهای زیبایی مانند رنو تلیسمان و یا کیا اپتیما مواجه شد.
در نمای جلو شاهد یک طراحی جدید نسبت به سایر محصولات پژو در ایران هستیم. چراغ ها با خطوط شکسته زیادی طراحی شده و ظاهری خشمگین و جدی را به خود گرفتهاند. جلوپنجره خودرو به صورت نسبتا باریک و کشیده طراحی شده که هم لوگوی پژو و هم عبارت PEUGEOT میان آن قرار گرفته است. استفاده از خطوط کروم در این نما سبب شده تا این محصول کمی لوکس نیز به نظر برسد. نکته جالب دیگر این است که جلو پنجره داخل یک قاب مشکی رنگ قرار گرفته و همچنین بر روی سپر خودرو هم دو نوار باریک LED تعبیه شده که چراغ های روز خودرو و راهنماهای آن هستند. همچنین کاپوت 508 با خطوط برجسته و حجم پردازی های متعددی تشکیل شده که این خودرو را در این نما عضلانی تر کردهاند.
در نمای جانبی سادگی طراحی اولین موردی است که طراحان پژو در این بخش رعایت کردهاند. آینه های جانبی مانند نسل قبلی به روی درب ها منتقل شده و به همین خاطر ستون A خودرو کمی باریک شده و میدان دید بهبود پیدا کرده است. بر روی قسمت پایینی درب ها یک خط نسبتا برجسته طراحی شده و دیگر مورد خاصی به چشم نمی خورد.
به نمای عقب پژو 508 میرسیم جایی که سبک جدید طراحی های پژو از این نسل آغاز شده و تاکنون تکمیل شده است. چراغ های عقب طراحی چند ضلعی و یک تکهای داشته که تا کنار خودرو کشیده شده است. یکی از نکات مثبت این بخش گرافیک داخلی چراغ های اصلی است که ظاهری جذاب و با ابهت را به این قسمت داده است. طول درب صندوق چندان بلند نیست و نکتهای که باز هم ریزبینی پژو را نشان می دهد دکمه باز کردن صندوق است که در سمت راست بر روی عدد 0 عبارت 508 قرار گرفته است. سپر خودرو نیز طراحی نسبتا سادهای دارد که تنها میزبان یک دیفیوزر بزرگ مشکی رنگ به همراه دو خروجی قلابی اگزوز است.
طراحی کابین
با ورود به کابین پژو 508 شاهد یک طراحی نه چندان بروز اما زیبا هستیم که البته با توجه به اینکه طراحی 508 مربوط به سال 2011 می شود این مورد چندان عجیب به نظر نمی رسد اما قطعا در مقابل رقبای جدیدترش در بازار ایران حرفی برای زدن ندارد. در قسمت میانی داشبورد یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ طراحی شده که در دو طرف آن دریچه های تهویه خودرو قرار گرفتهاند. همچنین در قسمت های بعدی نیز ابتدا دو جا لیوانی به همراه کلیدهای فلاشر و قفل درب ها تعبیه شده که نشان از عدم هماهنگی در طراحی خودرو است که جالیوانی ها آن بخش از داشبورد باشند!
پس از آن بخش مربوط که کنترل سیستم مالتی مدیا و در نهایت بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع دو کاناله خودرو قرار گرفته است. فرمان پژو508 ظاهر بزرگی داشته و غربیلک آن به صورت 3 شاخه به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل طراحی شده است. صفحه کیلومتر شمار نیز به صورت کاملا آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری نسبتا قدیمی تعبیه شده است. کابین پژو 508 ارگونومی چندان مناسبی ندارد و این مورد از نحوه طراحی دستگیره درب ها تا به کار بردن دکمه استارت و ترمز پارک برقی در سمت چب فرمان کاملا مشهود است.
اما فضای کابین تنها برای سرنشینان جلو مناسب بوده و در قسمت عقب فضای سر و پا بسیار کم و محدود است (در مقایسه با رقبای هم کلاس) اما نکته مثبت دیگری که در این خودرو وجود دارد امکان تنظیم سیستم تهویه عقب به صورت مجزا برای هر سرنشین بوده که امکانی منحصر به فرد در این کلاس خودرویی محسوب می شود. همچنین حجم فضای صندوق 508 حدود 500 لیتر است که مناسب خانواده ها خواهد بود.
جمع بندی
پژو ۵۰۸ یک خودروی سدان نسبتا بزرگ خانوادگی است که علی رغم شایستگی های متعدد به دلایلی از جمله قیمت غیر رقابتی و تحریم های یکجانبه علیه ایران نتوانست موفقیت چشمگیری در ایران پیدا کند. همچنین زمانی که این خودرو در ایران عرضه شد رقبای سرسختی مانند رنو تلیسمان و کیا اپتیما که اتفاقا سابقه بسیار خوبی در بازار ایران داشتند دارد. این خودرو اکنون به درد کسانی می خورد که جزو طرفداران پروپاقرص پژو هستند و به دنبال یک ماشین خاص و کمیاب که از طراحی مناسب و امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول بهره مند باشد می خورد. البته افرادی که به دنبال خرید 508 هستند باید معایبی همچون خدمات پس از فروش ضعیف و بازار نامناسب آن را نیز مد نظر قرار دهند.
قیمت 158 میلیون موجود در سایت فروش ایران خودرو -شهریور 96
کی میاد و حدود قیمت؟؟