1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. شاهین
  5. دنده ای (1397-1402)

شاهین دنده ای 1397-1401

Saipa Shahin Manual 1397-1402

تیپ ها
  • 435,199,000 (تومان)
  • 720,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1497 سی سی
بنزینی دارای توربو
4
دنده دستی
بیشتر

مزایا

  • طراحی قابل قبول
  • امنیت مناسب در میان خودروهای تولید داخل
  • سواری نرم و پایدار نسبت به رقبا

معایب

  • مشکلات و خرابی های فنی نسبتا زیاد
  • پیشرانه قدیمی 8 سوپاپ
  • کیفیت ضعیف متریال داخلی

معرفی خودروشاهین دنده ای 1397-1401

سایپا شاهین SHAHIN سدان جدید و جمع و جور شهری گروه خودرو سازی سایپا است که برای اولین بار در سال 1397 در نمایشگاه خودروی شیراز از آن رونمایی شد. این خودروی زیبا ابتدا با نام رهام (پروژه SP100) معرفی شد و در زمستان 1398 به پیشنهاد یکی از فعالان محیط زیست و با نیت حمایت از پرنده شاهین ایرانی در حال انقراض و با موافقت سیدجواد سلیمانی مدیرعامل آن زمان سایپا از رهام به شاهین تغییر نام یافت.

 

 

 

سایپا شاهین از پلتفرم B تویوتا، نسل قبلی تویوتا بلتا تویوتا (یاریس) و ولکس سی30 بهره میبرد و شباهت ظاهری زیادی به برلیانس H230 دارد. شرکت سایپا قصد دارد توسط یک شرکت چینی سایر محصولات خود را برروی پلتفرم X300 توسعه دهد. پیشرانه این خودرو همان پیشرانه تقویت شده تیبا است که مجهز به توربوشارژ شده و تغییراتی در میل لنگ و آلیاژموتور آن ایجاد شده است.

 

طراحی ظاهری 

این خودروی جدید سایپا طراحی ظاهری زیبا و قابل قبولی نسبت به پراید و تیبا دارد که ترکیب آن با جدید بودنش در بازار موجب جلب توجه می شود. در نمای جلو آن یک طراحی حجیم با خطوط نرم دارد که به زیبایی با یکدیگر ترکیب شده اند. ارتفاع زیاد دماغه خودرو، فرم چراغ ها و جلوپنجره بزرگ به جذابیت هرچه بیشتر این نما  می افزایند.

 

عکس جلوی خودرو شاهین.jpeg

 

این طراحی سیال در نمای کناری نیز دیده می شود و خطوط بالا و پایین درب ها به نرمی از جلو به عقب خودرو کشیده شده اند. تنها ایراد این نمای احتمالا رینگ های 15 اینچی است که برای ابعاد بدنه کوچک هستند و به غیر از آن، ارتفاع عقب نیز بیشتر از چیزی است که باید باشد و به نمای کناری شاهین فرمی خرگوشی شکل داده است.

در نمای عقب این خودروی زیبای سایپا خطوط نرم جای خود را به خطوط تیز تری داده اند و فرم طراحی چراغ های و درب صندوق به کلی متفاوت و ناهماهنگ با طراحی جلو است. البته با این وجود طراحی عقب ماشین شاهین نیز زیباست و چراغ های دو تکه با طرح گرافیکی خاص خودشان به خصوص در شب چهره زیبایی برای این  خودرو فراهم می سازند.

 

عکس عقب شاهین.jpg

 

کابین و فضای داخلی

طراحی کابین سایپا شاهین چه در نسخه دنده ای و چه در شاهین اتوماتیک مانند طراحی ظاهری آن قابل قبول است . اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال کابین این خودروی جدید سایپاست.

کیفیت متریال کابین این خودرو با وجود قیمت بسیار بیشتر، تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا  و تیبا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیک های خشک با کیفیت نازل استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه است که روی آن کلید های اینترفیس قرار گرفته اند اما اثری از کروز کنترل در آن نیست.

کنسول میانی داشبورد محل قرار گیری یک مانیتور است که سیستم مولتی مدیا و ناوبری خودرو از طریق آن قابل دستیابی اند و کیفیت خوبی نیز دارد. پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع قرار دارد که اتوماتیک اما تک منطقه ای است.

فضای پا و سر در هر دو ردیف جلو و عقب شاهین کاملا مناسب بوده و از خودرویی مانند دنا جادار تر است. اما متاسفانه صندلی های ردیف عقب زیر آرنجی ندارند و تنها یک جا لیوانی پشت کنسول وسط برای ردیف عقب در نظر گرفته شده، هیچ مکانیزمی هم برای دسترسی سرنشینان ردیف عقب به داخل صندوق عقب خودرو وجود ندارد.

 

فضای داخلی خودرو شاهین.jpg

 

مشخصات فنی ماشین شاهین سایپا

در ابتدا قرار بود از موتور 1.65 لیتری برلیانس H330 بر روی خودروی سایپا شاهین استفاده شود، اما به دلیل اعمال تحریم‌های خودرویی سال 1397 و خروج برلیانس از ایران این موضوع کنسل شد. 

در نهایت تصمیم بر آن شد که از موتور 8 سوپاپ تیبای تقویت شده و مجهز به توربو شارژ (پرخوران) تیبا برای این خودرو استفاده شود. این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتون گشتاور دارد و در مقایسه با موتورهای TU5 و EF7 تنفس طبیعی محصولات ایران خودرو قدرتی تقریبا برابر ام گشتاور بیشتری تولید کند.

موتور
نوع موتور M15 Turbo Charger
حجم موتور 1497 سی سی
حداکثر قدرت 110 اسب بخار
حداکثر گشتاور 178 نیوتون متر
استاندارد آلایندگی  یورو 5
مصرف سوخت
ظرفیت باک 47 لیتر
مصرف سوخت (ترکیبی) 10 لیتر
سیستم تعلیق
جلو مک فرسون
عقب Torsion Beam
سیستم ترمز
جلو دیسکی خنک شونده
عقب دیسکی
ترمز دستی مکانیکی سیمی
فرمان
نوع فرمان برقی
رینگ و تایر
سایز رینگ 15 اینچ آلمینیومی
سایز تایر 185/65R15

 

ابعاد و ظرفیت ها

شاهین یک سدان خانوادگیست که به لطف کابین جادار و فضای بار صندوق عقب قابل قبول میتواند گزینه مناسبی برای خانواده های کم جمعیت باشد.

طول 4446 میلیمتر
عرض 1771 میلیمتر
ارتفاع 1490 میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب 2650 میلیمتر
وزن خالص 1278 کیلوگرم
تعداد سرنشین 5 نفر
ظرفیت صندوق عقب 420 لیتر

 

امکانات ایمنی و آپشن ها

این خودروی جدید سایپا 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد. همچنین طبق اعلام سایپا این خودرو موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده است. اما متاسفانه حتی با وجود منتشر شدن فیلم های تست تصادف این خودرو در شعبه اسپانیای موسسته تست تصادف اروپا هیچ گاه نتایج رسمی آن توسط سایپا منتشر نشد تا صحت آن ها در هاله ای از ابهام باقی بماند.

جدا از این ها، امروزه خودرو هایی که فاقد سیستم کنترل پایداری ESP هستند موفق به کسب هیچ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ نخواهند شد. اما به هر صورت با توجه به یکسان بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس 2006 و همچنین پاس کردن استاندارد های ECE در تست تصادف مذکور، می توان اطمینان داشت که این خودرو ایمنی بهتری نسبت به سایر خودرو های داخلی دارد.

اما همچنان نبود سیستم کنترل پایداری برای این خودرو نقطه ضعف قابل توجهی است. امکانات رفاهی شاهین در سطح قابل قبولی هستند، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، صندلی راننده 6 جهته دستی، سنسور نور، دی لایت، دوربین دنده عقب و سیستم ISOFIX از آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.

 

تجربه رانندگی با شاهین

اگر تصور شما از شاهین یک خودروی ساخت سایپا شبیه به ساینا و تیبا است کاملا آن را فراموش کنید! این خودرو با بهره بردن از پلتفرم تویوتا یاریس تجربه سواری کاملا متفاوتی را برای شما رقم می زند. هنگام قرار گرفتن پشت فرمان آن با راحتی قابل قبولی از طرف صندلی مواجه خواهید شد.

البته اگر خیلی قد بلند باشید ممکن است مقداری کار سخت شود زیرا صندلی شاهین تا حد زیادی به عقب نمی رود و از سوی دیگر نبود فرمان تلسکوپی نیز باعث می شود تا سخت تر بتوانید موقعیت ایده آل خود پشت فرمان را پیدا کنید.

اگر موفق شوید موقعیت ایده آل را خود را پیدا کنید، با فشردن دکمه استارت موتور به نرمی روشن می شود. با شروع حرکت متوجه برخی رفتار های عجیب پدال گاز خواهید شد که مربوط به برنامه ریزی نادرست ECU است و با انجام ریمپ قابل حل خواهد بود.

این مساله به قدری پر رنگ است که می توان به راحتی گفت تمام مالکین آن، با ریمپ کردن خودرو سطح بالاتری از کیفیت رانندگی با آن را تجربه خواهند کرد.

 پدال کلاچ کاملا نرم است و گیربکس نیز کاملا نرم، و البته قرص و سرحال رفتار می کند تا حس خوبی به راننده منتقل شود.

سواری سایپا شاهین نرم و بی صدا است و روی چاله های شهری اتاق ماشین احساس محکم بودن به سرنشینان می دهد و از سر و صدا های عجیب خانواده پژو و احساس ول بودن ساینا و کوییک در این خودرو خبری نیست.

فرمان خودرو نیز نرم بوده و واکنش قابل قبولی نسبت به فرامین راننده دارد. با بالا رفتن سرعت، زیاد بودن صدای موتور در کابین کاملا احساس می شود، اما در طرف مقابل پایداری و هندلینگ خودرو در این سرعت ها کاملا مناسب است و حس اطمینان خوبی به راننده منتقل می کند.

ترمز های این خودرو نیز به خوبی پاسخ نیازهای راننده را می دهد و در تست انجام شده توسط تیم car.ir، ترمزهای سایپا شاهین برای متوقف کردن خودرو از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به مسافتی در حدود 48 متر نیاز دارند. با انجام یک تست شتاب، به عدد 12.5 برای شتاب صفر تا صد آن رسیدیم که قابل قبول است و می توانید اطمینان داشته باشید که گشتاور زیاد این خودرو به خوبی از پس تمامی نیاز های شما بر خواهد آمد. شاید تنها نکته منفی هنگام رانندگی با آن، حس ارزان بودن و بی کیفیتی متریال خودرو است که در تک تک اجزای کابین دیده می شود!

 

مزایا و معایب خودروی شاهین

بنظر میرسد پیشرانه تقویت شده تیبا یا همان موتور M15T باعث شده که این خودرو کمی تنبل به نظر برسد و همچنین قطعات پلاستیکی مورد استفاده در کابین و پلاستیک خشک داشبرد پیام هایی مبنی بر به صدا افتادن کابین و رنگ پریدگی  و سفیدک داشبورد را در آینده به مالک خود میدهد.

گذشته از نقاط ضعف، جادار بودن کابین و صندوق عقب و استفاده از پلتفرمی که قبلا امتحان خود را در محصولات شناخته شده‌ی ژاپنی پس داده را میتوان از نقاط قوت این خودروی جدید ملی سایپا به حساب آورد.

 

شاهین در بازار

با داشتن نگاه کلی به بازار خودرو و قیمت های روز، متوجه می شویم که ماشین شاهین سایپا در بازار خودرو هایی مانند پژو پارس LX و دنا معمولی را به عنوان رقیب قیمتی مقابل خود دارد که هر دوی این خودرو ها از پلتفرم قدیمی و نا امن پژو 405 استفاده می کنند و در مقابل این خودرو با پلتفرم جدید تر و امنیت بیشتر حرف چندانی برای گفتن ندارند.

همچنین موتور توربو شارژ آن شتاب و کشش بهتری برای راننده فراهم می کند و از سوی دیگر فضای داخل کابین و امکانات رفاهی این سدان جدید سایپا نیز نسبت به دنا و پارس برتری دارد. اما در طرف مقابل، پارس و دنا فضای صندوق بزرگتر و کیفیت متریال بهتری دارند و با توجه به تنفس طبیعی بودن پیشرانه هایشان، حساسیت های نگهداری از یک پیشرانه توربو را ندارند.

تارا دنده ای، محصول جدید ایران خودرو نیز رقیب هم کلاسخودروی سایپا شاهین است اما به سبب اختلاف قیمت موجود میان آن ها، رقیب قیمتی آن محسوب نخواهد شد.

 

سایپا آریا و نسخه اتومات شاهین

سایپا آریا که نسخه کراس اوور این خودروی جدید سایپا است بجز تغییرات اندکی در ظاهر و کابین از نظر فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با نسخه سدان این تیپ ندارد و هردوی این خودروها از موتور و گیربکس یکسان بهره میبرند. 

اما در نسخه اتوماتیک احتمالا شاهین شاهد تغییراتی در بخش آپشن ها و امکانات این خودرو باشیم. تغییراتی از قبیل اضافه شدن کروز کنترل، سنسور باران، سیستم کنترل پایداری، نورپردازی داخل کابین و کیسه هوای پرده ای احتمالا از امکانات آینده این خودرو خواهد بود.

گالری شاهین دنده ای 1397-1401

سوالات متداول

سایپا در ابتدا شاهین دنده ای را در دو تیپ G و S معرفی کرد، اما مدتی بعد تیپ S حذف شد تا اکنون شاهین را در دو مدل شاهین دنده ای و شاهین اتوماتیک در بازار ببینیم.
با توجه به توربوشارژ بودن پیشرانه سایپا شاهین دنده ای، به طور کلی توصیه می شود همواره در این خودرو از بنزین سوپر استفاده کنید، در صورت در دسترس نبودن این نوع بنزین و استفاده از بنزین معمولی، استفاده از اکتان بوستر معتبر و یا رانندگی آرام و بدون فشار با خودرو می تواند به کاهش ریسک های موجود کمک کند.
از مهمترین امکانات شاهین دنده ای می توان به استارت دکمه ای، آیینه بغل های تاشو برقی، سنسور نور و سیستم پایش باد تایرها اشاره کرد، شاهین دنده ای همچنین به صفحه نمایش لمسی 8 اینچی مجهز شده اما نبود سیستم کنترل پایداری ESP را می توان پاشنه آشیل امکانات شاهین دنده ای دانست.
نظرات کاربران
  • Ehsan 16 آذر 1402 ساعت 12:53

    سلام من تا حالا شاهین سوار نشدم. نمیدونم دقیقا چه جوری هست. ولی وقتی فهمیدم موتورش همون موتور تیبا هست که توربو شارژ داره خیلی ناامید شدم. درسته که توربو شارژ باعث افزایش شتاب و سرعت میشه، ولی استهلاک این ماشین رو وحشتناک بالا میبره موتور کوچک هشت سوپاپ با پلتفرم خیلی قدیمی قطعا روی یک ماشین با اتاق سنگین اذیت میشه.

  • Ehsan 13 شهریور 1402 ساعت 08:52

    تا کی باید این موتور ۸ سوپاپ مزخرف تولید بشه ؟ بسه دیگه اه

  • محمد 25 مرداد 1402 ساعت 23:05

    سلام وقت بخیر خدمت مسئولین سایپا ثبت نام من سواری شاهین مدل G هست و در سال 1403 تحویل می گردد اگر در سال بعد از نظر تغییرات موتور یا آپشن جدید برای سواری شاهین اعمال گردد میتوان درخواست لطفا راهنمایی بفرمایید تشکر دچ

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو شاهین دنده ای 1397-1401
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل C Segment
  • وزن 1260 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65R15
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/65R15

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1497 سی سی
  • نوع موتور بنزینی دارای توربو
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 110 اسب بخار
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 178 نیوتون متر
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 72 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 47 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی
  • نوع سیستم فرمان دارای قدرت کمکی الکتریکی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 13 ثانیه
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دو عدد، راننده و سرنشین جلو
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه ای، سیستم باز شدن خودکار درب ها هنگام تصادف، قفل شدن خودکار درب ها در سرعت بالای ده کیلومتر بر ساعت
  • نوع غربیلک دارای کلید های کنترلی فرمان
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم صوتی و تصویری مولتی مدیا با نمايشگر ۷ اينچ دارای سیستم ناوبری
  • سیستم صندلیهای جلو صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس / کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
  • سیستم صندلیهای عقب دارای سیستم ایزوفیکس(نصب آسان صندلی کودک)
  • سیستم آیینه ها مجهز به آینه های جانبی برقی با قابلیت باز و بسته شدن برقی
  • سیستم شیشه ها دارای شیشه های برقی جانبی و گرمکن شیشه عقب
  • سیستم های سقف دارای سانروف
  • سیستم روشنایی جلو چراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب
  • سنسورهای پیش فعال دارای سنسور و دوربین دنده عقب
  • سیستم های کمک رانندگی دارای سیستم هشدار تعویض دنده
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • Ehsan Ehsan (16 آذر 1402 ساعت 12:53)

    سلام
    من تا حالا شاهین سوار نشدم.
    نمیدونم دقیقا چه جوری هست.
    ولی وقتی فهمیدم موتورش همون موتور تیبا هست که توربو شارژ داره خیلی ناامید شدم.
    درسته که توربو شارژ باعث افزایش شتاب و سرعت میشه، ولی استهلاک این ماشین رو وحشتناک بالا میبره

    موتور کوچک هشت سوپاپ با پلتفرم خیلی قدیمی قطعا روی یک ماشین با اتاق سنگین اذیت میشه.

    سید حسن سید حسن (4 بهمن 1402 ساعت 11:24)

    سلام
    دوست من در نمایندگی سایپا کار میکنه. میگه شاهین مدل ۱۴۰۱ از نظر کیفیت و موتور خیلی خوبه.

  • Ehsan Ehsan (13 شهریور 1402 ساعت 08:52)

    تا کی باید این موتور ۸ سوپاپ مزخرف تولید بشه ؟
    بسه دیگه اه

  • محمد محمد (25 مرداد 1402 ساعت 23:05)

    سلام
    وقت بخیر
    خدمت مسئولین سایپا
    ثبت نام من سواری شاهین مدل G هست و در سال 1403 تحویل می گردد اگر در سال بعد از نظر تغییرات موتور یا آپشن جدید برای سواری شاهین اعمال گردد میتوان درخواست لطفا راهنمایی بفرمایید
    تشکر
    دچ

  • مصطفی عباسی مصطفی عباسی (14 خرداد 1402 ساعت 13:57)

    آیا به شاهین اتومات امکانش هست که از یک موتور با بازدهی بهتر.160سوپاپ . .... استفاده کنند . رینگ 16 . زیر آرنجی صندلی عقب اضافه بشه ؟!!!!

  • Hadi Hadi (6 خرداد 1402 ساعت 10:36)

    بزرگترین امتیاز یک خودرو قبل از همه چیز، پیشرانه اون هست بطوری که بر حسب سگمنتش هم بهینه کار کنه و هم تا جای ممکن کم استهلاک باشه، متاسفانه در مقایسه شاهین سایپا با حتی خودروهای میان رده ایران خودرویی میشه به این مورد اشاره کرد که اون سواری و راحتی که شما در مقایسه با بنجل های دیگر وطنی میان رده مثل رانا پلاس یا 207 دارید قطع به یقین با بالارده سایپا که شاهین باشه نخواهید داشت! میدونید چرا!؟ چون موتور پراید رو ورداری بهینش بکنی از M13 بشه M15 و بذاری تو تیبا و کوییک و ساینا و بعد همون پیشرانه رو توربو کنی بتپونی تو سگمنت سنگینتری مثل شاهین، اون موتوری که ذاتا برای یه خودروی بسیار قدیمی اقتصادی ساخته شده بود و صدای زیادی هم داشت اونم با 8 سوپاپ مسلمه که آرامش و لذت رانندگی رو باهاش تو این دروه زمونه نخواهی داشت. البته وقتی سوار چندتا خودروی بهتر شده باشی تفاوت رو میتونی قیاس کنی وگرنه بعد پراید و تیبا یا ماشین های اسقاطی 10 20 سال پیش ایران خودرو سوار شاهین بشی جز به به و چه چه چیزی نداری موعظه کنی اما اون کیفیت سواری و شتاب اولیه و ثانویه و کم استهلاکی و مخصوصا صدای ناچیز موتور رو تو یه خودروی دیگه ببینی محاله که شاهین از نظرت خودروی خوبی باشه. بزرگترین حسن و امتیاز شاهین قیافه و چهره جذاب و امروزی اون هست اما متاسفانه مهمترین چیزی که تو یه خودرو اولویت هست و اون پیشرانه هست رو شاهین نداره. ببین M15 توربو شده چی بوده که سایپا اومده سراغ اتمسفر طبیعی TU5 با پسوند شاهین پلاس! بعد بعضی از هموطنان تعصبی و کم آگاه تا دیروز سنگ موتور تیبایی شاهین رو به سینه میزدن و خدارو بنده نبودن، بعد از این میتونن یکم باآبروتر طرفداری TU5 رو بکنن! وای که چه درگ هایی با دنا و تارا و رانا میذاشتن تو پیج های طرفداریشون اونم کاملا بصورت از قبل هماهنگ شده و در این درگ همیشه شاهین اول بود خخخخخ
    یه مدت هم اگه اخبار رو دنبال میکردید پی میبردید که سایپا آویزون ایران خودرو بود برای EF7 که نداد بهش بعد پشت پرده تعاملاتی با هم انجام دادن و آخر سر به TU5 بسنده کردند تحت نام ME16 که همون موتور TU5 پلاس اصله که تفاوت زیادی با TU5 فاقد پلاس از نظر گشتاور و توان موتور نداره.
    بعضی ها هم عدم استقبال از شاهین رو با زمان ورود چندین سال پیش و عدم استقبال تندر مقایسه میکنن تندری که زمان ورودش به ایران موتورش با پژو TU5 و XU7 مقایسه میشد و موتور بشدت کم استهلاک و خوبی داشت نه مقایسه با الان که ایران خودرو موتور بهتری برای توربو داره با EF7 و اتمسفر طبیعی مثل TU5 بعد موتور پرایدی تیبایی روی شاهین رو با تندر بد ریختی که موتور بشدت خوبی برای ایران داشت K4M مقایسه میکنی!؟!

    نیما نیما (7 تیر 1402 ساعت 01:15)

    شما با همون روآی سال زندگیتو بکن مهندس

  • armin armin (19 آذر 1399 ساعت 10:57)

    در اینکه سایپا و ایران خودرو دزدن که شکی نیست(ایران خودرو بیشتر)
    ولی اینم در نظر بگیرید که این ماشینا در زمان تحریم ساخته شدن و برای صنعت خودرو سازی پیشرفت به حساب میان
    که قطعا بخاطر مدیریت سایپا و ایرانخودرو نیست بخاطر تلاش جوونای کشوره

    علی علی (1 اسفند 1402 ساعت 10:42)

    ولی شاهین خداییش ماشین خیلی خوبیه

  • Mohammad Mohammad (18 آذر 1399 ساعت 19:20)

    ماشین خوبیه اما قیمتش نسبت به ارزشش اصلا منصفانه نیست . کجای این ۹۰۰میلیون می ارزه آخه با پول این میشه جکs5و هایما خرید با موتور و بدنه مقاوم تر نسبت ب این .من نمیدونم سایپا پیش خودش چی فکر می کنه ،یکم دیگه بهش آپشن اضافه می کرد پیش خودش میگفت لابد بی ام و سری ۷ رو ساختم .اعتماد ب نفس اینارو اگه من داشتم با قاشق و چنگال ب دشمن حمله میکردم . واقعا مایه تاسفه

    حاج ممد حاج ممد (18 بهمن 1401 ساعت 09:55)

    عدد نهصد رو از کجا آوردی؟
    کارخونه داره سیصد میده
    بازار آزاد پونصد

  • رضا رضا (17 آذر 1399 ساعت 16:39)

    خدا عقلتون بده ماشین با موتور تیبا و امکانات پایه چینی عالیه!!!!
    یا فکر میکنی قیمتش ۹۰۰میشهـ..
    اینا همش بازار گرمی خودروسازه از خدا بی خبر برای مردم ناچار ماست

    Arya Arya (23 خرداد 1402 ساعت 23:27)

    اخه دلال جان، الان ۵۵۰ مشتری نداره، چقدر حقیرید شما دلال ها که میاین میگین نهصد تومنه که مثلا مردم فکر کنن گرون شده؟فکر کردین مرجع مردم همین دو تا پیامهای از روی عجز و ناله ی شماست که برای یود خریدین و الان ضرر کردین؟انشاا.. انقدرر ارزون بشه همه دلال ها با مخ بخورید زمین

  • امیر امیر (16 آذر 1399 ساعت 22:38)

    ماشین عالیی هستش جنس بدنه عالی
    ما خودمون درآمدیم آلان قیمتش تو بازار ۹۰۰ میلیون هستش
    و امکانات خوبی داره

  • J-fa J-fa (12 آذر 1399 ساعت 22:51)

    متاسفانه به خاطر اینکه پول بیشتری به جیب بزنند هر روز یک چیزی از ماشین می دزدند، ماشین رو با یک رینگ ساده و با سایز ۱۵ قرار به بازار بدن، ضمنا متریال به کار برده شده داخل ماشین خیلی بی کیفیت است (در حد تیبا)و در حد تبلیغات و پولی که میگیرن نیست.

  • کاربر سایت کاربر سایت (4 آذر 1399 ساعت 15:47)

    خیلی عالیه من یه دونه خریدم خیلی عالیه

  • شاهرخ علی پوری شاهرخ علی پوری (4 آذر 1399 ساعت 00:28)

    قیمت خیلی بالاست ماشین هم وزن پولی که بابت ماشین بدی نیست

  • Kt1245 Kt1245 (3 آذر 1399 ساعت 15:37)

    خواهید دید که در بهترین و با کیفیت ترین حالت ، نهایتا با جک j5 قابل مقایسه است.
    که سگ اون چینی اصل به این چینی تقلبی می ارزه!

  • سروش سروش (3 آذر 1399 ساعت 12:40)

    والا اسب نباشه خر اوله داستان همین ماشین هاست ،قیمت موقع ثبت نام بود ۸۰ الان ۱۳۷ ... کی به کیه

  • سعید سعید (2 آذر 1399 ساعت 19:09)

    مردمو مسخره کردن‌ با این قیمت و موتورتوبو ساینا و بدون سانروف و... 270 میلون تومان لگن مخان قالب کنن

  • یوسفی یوسفی (1 آذر 1399 ساعت 13:16)

    تو بازار انحصاری عجب قیمتی گذاشته ا ند روی شاهین !!!!!
    134میلیون تومان اگه کل قیمتش هم باشه واقعاً اجحافه درحق مردم.

    نهادهای نظارتی باید وارد عمل بشن.

  • رسولی رسولی (1 آذر 1399 ساعت 12:05)

    در مقایسه با محصولات ایران خودرو واقعا غیر عقلانی هست، هم قیمت بالاست هم موتور ضعیف و برای مایی که ثبت نام کردیم هیچ حقوق مشتری ای لحاظ نشده.
    امیدوارم برای کسانی که بودجه ی کمی دارند و نمیتونن نسخه ی فول رو بگیرن موقع تحویل حداقل صندلی داشته باشه. :(

  • احسان احسان (29 آبان 1399 ساعت 01:24)

    چرا قیمتش در مقایسه با محصولات ایران خودرو انقدر گرونه اونم با موتور ساینا بر چه اساسی قیمت گذاری می کنند؟

  • امیرعلی امیرعلی (28 آبان 1399 ساعت 16:49)

    موتور 8 سوپاپ توربو واقعا نوبره ????

  • خرابات خرابات (28 آبان 1399 ساعت 07:58)

    موقع تحویل هم ۱۳۴ تومن دیگه باید بدی. تمام شدش حداقل حداقل ۲۷۰ تومنه

خودروهای هم رده