نیسان سیلفی هیبریدی که با نام سیلفی E-Power نیز شناخته می شود، یک خودروی سدان شهری سگمنت C است که توسط کمپانی بزرگ خودروساز ژاپنی، نیسان تولید می شود.
نیسان سیلفی E-Power در واقع نسخه هیبریدی نسل چهارم نیسان سیلفی است که در برخی بازار ها با نام نیسان سانی و یا نیسان سنترا نیز شناخته می شود.
پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، شرکت نامی خودرو موفق به اخذ نمایندگی نیسان شد و واردات محصولات این شرکت ژاپنی را به ایران آغاز کرد. نیسان سیلفی هیبریدی، یکی از محصولات منتخب نامی خودرو برای ورود به ایران است.
مشخصات فنی نیسان سیلفی هیبریدی
نیسان سیلفی E Power سیستمی نسبتا متفاوت با هیبریدی های رایج بازار دارد؛ این خودرو مجهز به یک پیشرانه برقی است که 136 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و توان خود را به چرخ های جلو منتقل می کند. اما موضوع از اینجا جالب می شود؛ سیلفی هیبریدی چیزی به عنوان باتری برای شارژ موتور برقی ندارد و شارژ موتور برقی توسط یک موتور بنزینی 3 سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی انجام می شود. در واقع موتور بنزینی هیچ نقشی در حرکت خودرو نداشته و تنها در نقش ژنراتور موتور برقی است. نیسان مدعی است که سیلفی E Power با این قوای فنی به طور میانگین 4.5 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی مصرف می کند.
نیسان سیلفی هیبرید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ABS و EBD نیز مجهزند.
ایمنی نیسان سیلفی هیبریدی
نیسان سیلفی هیبریدی به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه IIHS آمریکا موفق به کسب بالاترین نمره ایمنی یا همان G شده تا خیال سرنشینان را از بابت حوادث راحت کند.
نیسان سیلفی E-Power در زمینه امکانات کمک رانندگی نیز به سیستم کنترل پایداری VDC و سیستم کنترل کشش TCS مجهز است. همچنین، رادار نقطه کور، سیستم هشدار نقطه کور سرنشینان عقب و رادار هشدار تصادف از عقب نیز در این خودرو قابل سفارش اند.
امکانات رفاهی نیسان سیلفی هیبریدی
نیسان سیلفی هیبریدی به عنوان یک خودروی شهری و اقتصادی شناخته می شود، با این حال نیسان در نسخه فول آپشن سیلفی E-Power سطح خوبی از امکانات رفاهی را در اختیار سرنشینان قرارداده است. مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا با اندروید اتو و اپل کارپلی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، سنسور TPMS، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شارژر وایرلس، سیستم روشن کردن خودرو از راه دور، چراغ های جلو و عقب LED، ترمز پارک برقی و اتوهلد مواردی هستند که در نسخه های فول آپشن این سدان ژاپنی قابل دسترسی اند.
طراحی ظاهری نیسان سیلفی هیبریدی
نیسان سیلفی هیبریدی بسیار شبیه به نسخه بنزینی سیلفی است و تنها تفاوت های کوچکی در گرافیک چراغ ها و جلوپنجره میان این دو خودرو وجود دارد. همچنین سیلفی در نگاه اول شباهت بسیاری به ماکسیما دارد و گویی در حال تماشای نسخه کوچک تر شده ماکسیما 2023 هستیم.
در نمای جلو زبان طراحی جدید نیسان به راحتی قابل مشاهده است؛ یک جلوپنجره بزرگ با خطوط کرومی و چراغ های LED باریک و کشیده در اطراف چهره نیسان سیلفی E-Power را کاملا مدرن و جذاب نشان می دهند.
نمای کناری طراحی ساده تر اما کاملا پخته ای دارد. خط شانه اصلی در بالای درب ها به صورت منقطع کشیده شده و در پایین درب ها نیز حجم پردازی اندکی دیده می شود.
در نمای عقب نیز چراغ های کشیده کاملا طراحی هماهنگی با چراغ های جلو دارند. خطوط اطراف سپر و دیفیوزر بزرگ نصب شده در قسمت پایین سپر نیز باعث اسپرت تر شدن خودرو شده اند.
کابین و فضای داخلی نیسان سیلفی هیبریدی
همانند ظاهر، کابین نیسان سیلفی هیبریدی نیز بسیار شبیه به نسخه بنزینی است و طراحی بسیار جذابی دارد که می تواند در اولین نگاه بیننده را جذب خود کند. در نمای مقابل راننده از یک فرمان 3 شاخه D کات با طرحی اسپرت استفاده شده که کلید های کروز کنترل و اینترفیس روی آن قرار گرفته اند. صفحه کیلومتر خودرو نیز از ترکیب دو عقربه آنالوگ سرعت و دور موتور سنج با یک صفحه نمایش دیجیتال ساخته شده که به زیبایی هرچه تمام تر سنت و مدرنیته را در خود جای داده است.
در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور برای استفاده از سیستم مولتی مدیا قرار دارد که علاوه بر لمسی بودن، از کلید های فیزیکی نیز جهت سهولت استفاده سرنشینان بهره می برد. کمی پایین تر پنل سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته و کنسول میانی نیز میزبان دکمه استارت، سردنده مکانیکی و دو عدد جالیوانی است.
نکته جذاب دیگر در مورد داشبورد سیلفی، وجود 3 دریچه کولر دایره ای در پایین مانیتور است که نمایی جذاب برای کابین سدان شهری نیسان به ارمغان آورده اند.
قابل ذکر است که نیسان سیلفی در دو تریم مشکی و مشکی شتری قابل سفارش است.
نیسان سیلفی هیبریدی در بازار؛ قیمت و رقبا
نیسان سیلفی هیبریدی با ورود به بازار ایران تا مدتی محصولی بدون رقیب خواهد بود. البته هونگچی E-QM5 چینی را به واسطه سدان بودن می توان تا حدودی رقیب سیلفی هیبرید محسوب کرد. اما در میان وارداتی های غیر چینی فعلا خبری از سدان ههای هیبریدی در ایران نیست.