فولکس واگن گلف، یک خودروی هاچ بک موتور جلو سگمنت C است که از سال 1974 به عنوان جایگزینی برای فولکس بیتل نسل اول معرفی شد و تولید آن تا کنون ادامه دارد. گلف که یکی از پرفروش ترین و معروف ترین خودرو های جهان است در 8 نسل مختلف تولید شده و استایل هایی مانند هاچ بک 3 درب، هاچ بک 5 درب، استیشن واگن و کانورتیبل داشته است. گلف با پیشرانه های متفاوتی تولید شده و همزمان که نمونه های معمولی آن نقش یک هاچ بک شهری اقتصادی و ارزان قیمت را ایفا می کنند، گلف های GTi و R به عنوان Hot-Hatch هایی آتشین به خودنمایی در پیست ها و اتوبان ها با پیشرانه های توربو شارژر و هندلینگ بی نظیرشان مشغولند!
گلف در ایران نیز سابقه ای طولانی دارد و همواره محبوب جوانان بوده؛ نسل اول فولکس گلف با کد MK1 در نمونه 3 درب به بازار ایران راه یافت و پس از آن نمونه پنج درب نسل دوم گلف خاک ایران را لمس کرد و به فروش فراوانی در بازار رسید. نسل سوم گلف نیز به صورت انگشت شمار در نمونه های 5 درب و یا 2 درب کانورتیبل قابل مشاهده در ایران است و پس از آن گلف وارد دوره غیبت کبری در بازار ایران شد.
در سال 1397، ماموت خودرو که به تازگی نمایندگی فولکس را دریافت کرده بود خبر از واردات مدل فیس لیفت نسل 7 هفتم گلف به بازار ایران داد؛ اما این بار نه با موتور های اتمسفریک و اقتصادی، بلکه این گلف GTi بود که با پیشرانه توربو شارژر قدرتمند خود پا به خاک ایران گذاشت.
- طراحی ظاهری
گلف GTi طراحی کاملا خشن و همچنین مدرنی دارد اما با این وجود اصالت خود را تمام و کمال حفظ کرده به راحتی با نگاه کردن به آن از فواصل دور می توانیم تشخیص دهیم که مشغول برانداز کردن یک خودروی فولکس واگن هستیم که اتفاقا مدل آن گلف است!
نمای جلوی گلف GTi طراحی جسورانه ای دارد که با ذات اسپرت آن هماهنگ است. فرم کاپوت عضلانی و حجیم است و چراغ های مشکی رنگ جلو حالتی اخم کرده دارند که در آن ها از یک نوار به رنگ کروم و قرمز استفاده شده، ادامه این نوار در جلو پنجره نیز دیده می شود تا چراغ های گلف را به یکدیگر متصل کند. زیر چراغ ها یونیت چراغ شور قابل مشاهده و پایین تر نیز در دو طرف ورودی هوای بزرگ و شبکه زنبوری شکل سپر، خط هایی جلوی چراغ های مه شکن قرار گرفته اند تا فرم جلو را اسپرت تر کنند.
نمای کناری گلف GTi طراحی ساده تری از جلو خودرو دارد؛ دو خط در بالا و پایین درب ها از جلو به عقب کشیده شده اند و آینه های جانبی نیز روی درب نصب شده اند تا بتوانند فضا را برای جایگذاری یک لچکی اضافه برای دید بهتر در شیشه بغل و ستون A فراهم کنند. رینگ های خودرو مشکی رنگ هستند و دور آنها یک نوار قرمز رنگ ظریف به چشم می خورد که هارمونی زیبایی با نوار قرمز جلوی گلف GTi ایجاد کرده اند.
نمای عقب گلف GTi نیز طراحی طراحی اسپرت دارد؛ درب صندوق با شیب کاملا تندی رو به پایین آمده و چراغ ها با طرح نئون و LED به جذابیت آن افزوده اند. سپر عقب نیز فرمی عضلانی دارد و یک دفیوزر با دو خروجی اگزوز نسبتا بزرگ در دو طرف، زیر آن قرار گرفته اند که به اسپرت تر شدن طراحی خودرو کمک شایانی کرده اند.
- کابین و فضای داخلی
کابین گلف GTi فضای اسپرت و با کیفیتی دارد که در آن از پلاستیک با کیفیت و چرم دوزی مشکی با دوخت قرمز استفاده شده که هارمونی خوبی با ظاهر خودرو ایجاد کرده اند. فرمان سه شاخه D کات خودرو طرح اسپرت و جذابی دارد و کلید های مربوط به اینترفیس و کروز کنترل روی آن به چشم می خورند و قطعات کرومی رنگ نیز به زیبایی آن افزوده اند.
دو پدل شیفتر نیز پشت فرمان قرار گرفته اند که برای رانندگی اسپرت بسیار کارآمدند. صفحه کیلومتر خودرو از نوع دیجیتالی بوده و اطلاعات بسیاری درباره موارد مختلف خودرو و همچنین سیستم ناوبری را می توان در آن مشاهده کرد. در سمت چپ داشبورد یک کلید چرخشی برای روشن و خاموش کردن چراغ های خودرو قرار گرفته و کلید تنظیم آینه ها نیز به صورت جوی استیکی روی رودری راننده جای گرفته است. کنسول میانی داشبورد رنگ مشکی پیانویی دارد و یک مانیتور 9.2 اینچی در میان آن قرار گرفته که سیستم مولتی مدیا خودرو از طریق آن قابل دسترسی است. پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای و کلید های گرمکن صندلی های جلو قرار گرفته اند.
دور دسته دسته دنده نیز کلید های استارت خودرو، درایو مود، اتو استارت/استاپ، خاموش کردن سیستم کنترل پایداری و سنسور های پارک قرار گرفته اند و در نهایت نیز کلید های ترمز پارک برقی و اتوهلد کنار جا لیوانی خودرو جای گرفته اند. صندلی های گلف GTi فرم اسپرتی دارند و بدن را کاملا دربر می گیرند. تنظیمات صندلی ها به صورت برقی انجام می شود و برای راننده مموری صندلی نیز در نظر گرفته شده. ردیف عقب گلف نیز فضای پای قابل قبولی به عنوان یک هاچ بک اسپرت دارد.
- مشخصات فنی
گلف GTi از یک موتور 4 سیلندر توربو شارژر به حجم 2.0 لیتر بهره می برد که توانایی تولید 230 اسب بخار قدرت در 4700 دور در دقیقه و 350 نیوتون متر گشتاور از 1500 تا 4600 دور در دقیقه را دارد. این نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس 6 دنده دو کلاجه تر به چرخ های جلو منتقل می شود و گلف 1470 کیلوگرمی را طی 6.4 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رساند.
گلف GTi از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب بهره می برد. ترمز های گلف GTi نیز در قسمت جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند به امکاناتی مانند ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز مجهزند. گلف GTi استاندارد آلایندگی یورو 6 دارد و مصرف سوخت آن 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است.
- امکانات ایمنی و رفاهی
گلف GTi موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که این خودرو را در زمره خودرو های ایمن قرار می دهد. گلف GTi با بهره وری از 9 کیسه هوا که شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و عقب، پرده ای های جلو و عقب و زانویی راننده می شوند خیال سرنشینان را راحت می کند. همچنین سیستم های کمک رانندگی گلف GTi مانند سیستم XSD که با قفل کردن الکترونیکی چرخ های جلو باعث افزایش پایداری و عدم لغزش در پیچ ها می شود به داشتن تجربه رانندگی هرچه ایمن تر با این خودرو کمک شایانی می کند.
گلف GTi در زمینه امکانات رفاهی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد و با وجود اینکه خودرویی اسپرت است، آپشن های کاربردی و مفیدی دارد. امکاناتی مانند چراغ های جلو LED، آینه های جانبی تاشونده برقی به همراه مموری و گرمکن، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیای پیشرفته با مانیتور 9.2 اینچی و کلید های کنترل روی فرمان، سیستم صوتی با 8 بلندگو، آمپلی فایر و ساب ووفر، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم اتو استارت/استاپ، صندلی های برقی گرمکن دار، مموری صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای با فیلتر هوای ضد آلرژی و سانروف برقی لیست امکانات گلف GTi را تشکیل می دهند.
- گلف GTi در بازار
گلف GTi از زمان ورود به بازار ایران قیمت بسیار تند و تیزی داشت و اکنون پس از گذشت چند سال تیزی قیمتش بیشتر نیز شده. رقیب مستقیم گلف در بازار ایران بی ام و 125i است که توسط پرشیا خودرو به بازار عرضه شد. سئات لئون نیز دیگر خودرویی است که می توانست رقیبی برای گلف GTi محسوب شود اما واردات بسیار محدود آن باعث شد تا نقشش در بازار بسیار کمرنگ شود. در مجموع گلف GTi سواری اسپرت و بسیار لذت بخش، ظاهر جذاب و متفاوت، پرفورمنس بسیار خوب و کیفیت ساخت بالایی را در اختیار مالک خود قرار می دهد و این موارد باعث شده که حتی با وجود قیمت بسیار زیاد، مورد استقبال خوبی در بازار ایران قرار بگیرد.
عاشق اون نفراتی هستم که زده اند این ماشین را دارم یا داشته ام هنوز تو بازار نیومده داداچ ... داری اشتباه میزنی !