جیلی X7 اتوماتیک یکی از محصولات کمپانی چینی جیلی است که در سال 2012 برای اولین بار معرفی و عرضه شد. این خودرو در کلاس شاسی بلندهای کوچک قرار میگیرد. در سال 2014 بود که شرکت جیلران موتور نماینده محصولات جیلی در ایران پس از عرضه موفق جیلی امگرند 7 و RV7 تصمیم گرفت این خودرو را نیز به بازار تشنه ایران معرفی و عرضه کند.
این خودروی با کیفیت چینی علیرغم شایستگیها و نقاط قوت متعدد به خاطر وجود برخی مشکلات مانند قیمت گذاری نادرست، عدم عرضه مناسب و خدمات پس از فروش ضعیف نتوانست موفقیت چشمگیری داشته باشد و خیلی زود از بازار ایران رفت.
بررسی طراحی ظاهری جیلی X7 اتوماتیک
جیلی X7 اتوماتیک در کلاس شاسی بلندهای کوچک قرار میگیرد و از نظر طراحی نیز الهام گرفته از نسل سوم تویوتا راو 4 است.
در نمای جلوی این خودرو چراغها ظاهر سادهای دارند و به صورت چند وجهی و عمیق طراحی شدهاند. جلو پنجره خودرو به صورت دو تکه طراحی شده و جزئی از سپر خودرو به حساب میآید که با خطوط افقی تزئین شده و در بالاترین قسمت آن نیز لوگوی جیلی قرار گرفته است. سپر جیلی X7 اتوماتیک به صورت بزرگ و یک تکه با خطوط طراحی حجیم است که به غیر از جلو پنجره خودرو میزبان یک قاب مشکی رنگ به همراه چراغهای مهشکن است.
کاپوت این خودرو نیز با خطوط کم عمقی طراحی شده اما از دو طرف نسبت به شانه خودرو با عمق نسبتا زیادی طراحی شده که نمای جلوی جیلی X7 را عضلانیتر کند.
به بخش جانبی جیلی X7 که میرسیم با طراحی عضلانی و بزرگی مواجه هستیم که باز هم شباهت نسبتا زیادی به تویوتا راو 4 دارد. گلگیر جلو و عقب هر دو بسیار حجیم و بیرون زده از بدنه طراحی شدهاند. یک خط از انتهای چراغ جلو شروع شده و با عبور از بالای دستگیره دربها تا روی گلگیر جلو کشیده شده است. شیشه دربها نیز نسبتا بزرگ طراحی شده و به همین علت نیز نور و فضای دید بیرون از داخل کابین برای سرنشینان مطلوب است. بخش رکاب خودرو هم علاوه بر یک فلاپ پلاستیکی مشکی رنگ میزبان یک خط رکاب نسبتا عمیق است. رینگها اندازه و ظاهر قابل قبولی دارند.
بخش عقب جیلی X7 اتوماتیک از نظر ظاهری کاملا هماهنگ با سایر بخش های خودرو است. در این بخش با طراحی نسبتا ساده و محافظه کارانهای روبرو هستیم. چراغهای عقب طراحی یک تکه و کوچکی دارند که یکی از نکات منفی این خودرو نیز همین مورد است. درب صندوق جیلی X7 کمی تخت و یک تکه طراحی شده که در بالاترین قسمت آن یک باله همرنگ بدنه به همراه چراغ سوم ترمز تعبیه شده است. شیشه عقب اندازه و زاویه مناسبی دارد و دید مناسبی را برای راننده فراهم میکند. نکته جالب توجه در این خودرو بخشهای کناری شیشه عقب است که به رنگ مشکی در آمده است.
روی درب صندوق طاقچهای شکل جیلی X7 علاوه بر لوگوی سابق جیلی، شاهد یک خط بزرگ کرومی بالای بخش پلاک هستیم که کمی نمای عقب خودرو را از سادگی نجات داده است. سپر عقب نیز طراحی بزرگی دارد و میزبان چراغهای مهشکن، سنسورهای عقب و یک قسمت ضربهگیر مشکی رنگ است.
مشخصات فنی جیلی X7 اتوماتیک
جیلی X7 اتوماتیک به یک موتور 4 سیلندر 2/4 لیتری مجهز شده که توانایی تولید 162 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی تولید شده این موتور توسط یک جعبه دنده CVT با قابلیت شبیه سازی 6 سرعته خودکار به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود.
شتاب 0 تا 100 این خودرو حدود 12 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 10/5 لیتر در هر 100 کیلومتر توسط شرکت اعلام شده است. سیستم تعلیق جیلی X7 اتوماتیک نیز در چرخهای جلو از نوع مک فرسون و در چرخهای عقب از نوع مولتی لینک است و از نظر عملکرد نیز در سطح قابل قبولی قرار میگیرد.
بررسی کابین و فضای داخلی جیلی X7 اتوماتیک
وارد کابین جیلی X7 اتوماتیک که میشویم با طراحی و فضای داخلی زیبا و نسبتا بروزی روبرو هستیم. در بالاترین قسمت داشبورد وسط خودرو یک صفحه کوچک دیجیتالی جهت نشان دادن ساعت و برخی دیگر از امکانات خودرو قرار گرفته و زیر آن نیز دو خروجی سیستم تهویه مطبوع تعبیه شدهاند.
قسمت میانی داشبورد میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ به همراه کلیدها و دکمههای کنترلی در اطرافش است که طراحی خوبی دارد و در موقعیت بسیار مناسبی از داشبورد واقع شده است. قسمت انتهایی داشبورد نیز کلید های تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک نمایشگر قرار گرفته است.
غربیلک فرمان جیلی X7 به صورت 3 شاخه و اسپرت طراحی شده که در دو طرف آن دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل خودرو قرار دارند. همچنین وجود تزئینات کرومی در غربیلک فرمان این خودرو نیز به زیباتر شدن ظاهر آن کمک قابل توجهی کرده است. پنل کیلومتر شمار خودرو به صورت دو دایره بزرگ قرار دارد که آن هم طراحی اسپرتی دارد.
متریال به کار رفته در داخل کابین جیلی X7 اتوماتیک قابل قبول است و پس از گذشت چند سال دچار افت کیفیت آنچنانی نمیشود. همچنین فضای کابین برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو مناسب و قابل قبول است و در مسافرتهای طولانی مدت سرنشینان را خسته نمیکند.
امکانات رفاهی و ایمنی جیلی X7 اتوماتیک
جیلی X7 اتوماتیک از نظر امکانات رفاهی خودروی قابل قبولی است و امکاناتی نظیر: کروز کنترل، حسگر پارک جلو و عقب، دیلایت، اتولایت، چراغهای مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک با روکش چرم و دکمههای کنترل از نوع دو حالته، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر ۶.۵ اینچی، نویگیشن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده با تنظیمات برقی هشت حالته، صندلی سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم مشکی و خاکستری، ایزوفیکس صندلی، آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف و شیشه بالابر آنتیترپ جلو را داراست.
خودروهای ساخت جیلی از امنیت بالایی برخوردار هستند و جیلی X7 اتوماتیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف C-NCAP چین شده است و امکانات ایمنی همچون کیسههای هوا راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای، زانویی ایموبلایزر، ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده و سیستمهای ABS و EBD را با خود دارد.
بررسی بازار و قیمت جیلی X7 اتوماتیک
جیلی X7 اتوماتیک در اسفند ماه 1400 تنها در نسخههای دست دوم و کارکرده در بازار ایران موجود است و قیمتی حدود 440 میلیون تومان را با مدل 2014 دارد.
نتیجه گیری
جیلی X7 اتوماتیک یکی از خودروهای با کیفیت چینی وارد شده به بازار ایران است که نکات مثبتی همچون طراحی ظاهری قابل قبول، طراحی داخلی رضایت بخش، ظرفیت مناسب کابین و عملکرد فنی خوب را داراست و سبب شد تا در همان زمان عرضه به بازار کشور با کیفیت ترین خودروی چینی لقب بگیرد. از طرفی وجود نکات منفی مانند مصرف سوخت نسبتا بالا، عرضه محدود و خدمات پس از فروش ضعیف باعث شدند تا موفقیت این خودرو ماندگار نباشد و خیلی زود جیلی X7 اتوماتیک بازار ایران را ترک کرد.
من حدود ۲ سال این ماشین رو دارم و قبل از این ماشین، ال ۹۰ و سمند داشتم. بسیار ماشین پر قدرت جادار و با کیفیتی است و اصلا قابل مقایسه با جک نیست ، فقط کسانی که سوار شدند متوجه ارزش این ماشین می شوند.
جیلی امگرند 7 با 72000 تا کارکرد سواری بدون رنگ میگه 350 ملیون می ارزه؟؟
فقط باید سوارشی وحداقل به مدت یکسال داشته باشی تاببینی چه ماشین قرص ودرحین حال کم هزینه ایه،اصلا تو وادیه ماشینای تولید چین نرید چون این ماشینو فقط مونتاژ کردن تحت لیسانس ولووست