میتسوبیشی اوتلندر نسل سوم، خودروی کراس اور مید سایزی است که از سال 2013 تا سال 2020 توسط کمپانی میتسوبیشی ژاپن تولید شد. این خودرو در سال 2015 یک فیس لیفت ماژور را تجربه کرد که طبق گفته ها این فیس لیفت شامل تغییر در 1000 نقطه فنی و ظاهری بود که باعث تحول اوتلندر شد. اوتلندر فیس لیفت از سال 2016 توسط آرین موتور وارد بازار ایران شده و در سه تیپ آپشنی (تیپ 3 الی 5) به فروش رسیده است.
طراحی ظاهری میتسوبیشی اوتلندر فیس لیفت
در نگاه اول، ابعاد بزرگ و بدنه کشیده اوتلندر فیس لیفت توجه بیننده را به خود معطوف می کند. در نمای جلو اوتلندر طراحی خاص و متفاوت تری از دیگر رقبا دارد. چراغ های جلو باریک هستند و خط شانه مرتفع این خودرو که به صورت کاملا افقی از عقب تا جلو کشیده شده باعث ارتفاع گرفتن دماغه خودرو شده و ترکیب این موضوع با خطوط پهن افقی جلو پنجره و ورودی هوای بزرگ مشکی رنگ روی سپر باعث شده تا اوتلندر چهره ای با ابهت به خود بگیرد.
نمای کناری اوتلندر فیس لیفت بسیار کشیده است، یک خط برجسته از منتهی الیه چراغ جلو تا نوک چراغ عقب رفته و در زیر درب ها نیز زه محافظ نصب شده است، خطوط کرومی روی زه ها هماهنگی کاملی با خطوط کرومی موجود در سپر جلو و عقب دارند و به زیبایی خودرو افزوده اند. رینگ های بزرگ 18 اینچی نیز به خوبی به تکمیل نمای جانبی خودرو کمک کرده اند.
نمای عقب اوتلندر فیس لیفت هماهنگ با دیگر اجزای بدنه طراحی شده؛ چراغ های LED عقب طراحی جذابی دارند و مانند چراغ های جلو با خطوط کرومی به هم متصل شده اند. شیشه عقب کاملا بزرگ است که نوید دید خوب راننده به عقب هنگام رانندگی را می دهد. یک دیفیوزر نیر زیر سپر عقب وجود قرار گرفته که چراغ های مه شکن و دنده عقب را در دو سمت خود جای داده ، اما خبری از جانمایی خروجی های اگزوز بر روی آن نیست.
کابین و فضای داخلی
کابین اوتلندر فیس لیفت مانند ظاهرش طراحی متفاوتی دارد؛ داشبورد این خودرو به طور کلی قرینه نیست و داشبورد از سمت راننده به سمت شاگرد شیب اندکی دارد. همچنین کنسول میانی داشبورد نیز به سمت راننده زاویه گرفته و گویی که تمام امکانات خودرو برای استفاده راننده طراحی شده اند و به سرنشین جلو توجه چندانی نشده. این مسئله زمانی که به دریچه های خروجی تهویه بر روی داشبورد خودرو دقت کنیم نیز به چشم می خورد. در کمال تعجب سطح مقطع دریچه های تهویه مطبوع سمت راننده دو برابر دریچه های سرنشین جلو است!
بگذریم، متریال استفاده شده در کابین خودرو از جمله چرم صندلی ها و فرمان و پلاستیک استفاده شده در داشبورد و رودری ها کیفیت بسیار مطلوبی دارند و تا کارکرد های بالا نیز مستهلک نمی شوند. در کنسول میانی داشبورد مانیتور 6.4 اینچی مزین به لوگوی Rockford Fosgate خودنمایی می کند با استفاده از آن می توانیم از سیستم صوتی فوق العاده اوتلندر لذت ببریم. کمی پایین تر نیز پنل تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای اوتلندر فیس لیفت قرار گرفته است.
کلید مربوط به حالت های مختلف سیستم انتقال قدرت 4WD نیز در پشت دسته دنده قرار گرفته است. پشت فرمان سه شاخه اوتلندر دو شیفتر دنده بزرگ و ثابت وجود دارند که می توان در شرایط مختلف از آن ها برای تعویض دستی دنده ها استفاده کرد. ابعاد بزرگ بدنه اوتلندر در کابین آن هم نمایان است و فضای پا و شانه بسیار خوبی برای تمام سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده؛ البته باید به این نکته که ردیف سوم صندلی ها چندان مناسب استفاده بزرگسالان نیست نیز اشاره کنیم.
مشخصات فنی
اوتلندر فیس لیفت از یک موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد. این موتور 170 اسب بخار توان در 6000 دور در دقیقه و 220 نیوتون متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس CVT که قابلیت شبیه سازی 6 دنده مجازی را دارد به هر چهار چرخ اوتلندر منتقل می شود. میتسوبیشی شتاب صفر تا صد اوتلندر فیس لیفت را 10.5 ثانیه اعلام کرده و حداکثر سرعت اعلامی آن نیز 190 کیلومتر در ساعت است.
اوتلندر فیس لیفت در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در قسمت عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کند. سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو از نوع 4WD است و از طریق کلیدی در داخل اتاق می توان آن را در 3 حالت Auto - 2WD - 4WD Lock تنظیم کرد؛ در حالت Auto نیروی تولیدی بصورت خودکار و متغیر میان هر چهار چرخ این خودرو تقسیم می شود، در حالت 2WD نیرو فقط به چرخ های جلو منتقل شده و در حالت 4WD Lock توان موتور به صورت 50-50 میان دو محور تقسیم می شود. ترمز های اوتلندر فیس لیفت هم مجهز به ABS - EBD و BA هستند.
امکانات ایمنی و رفاهی میتسوبیشی اوتلندر فیس لیفت
اوتلندر فیس لیفت به 7 کیسه هوا مجهز است. این کیسه های هوا برای راننده، زانوی راننده، سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو و پرده ای سرنشینان جلو و عقب نصب شده اند. این خودرو همچنین بالاترین نمره در تست تصادف را از موسسه آمریکایی IIHS دریافت کرده و ایمنی مناسبی در تصادفات رانندگی دارد. سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ASC)، سیستم کنترل کشش (TCL) و ترمز کمکی در هنگام حرکت در سربالایی (HSA) نیز به ایمنی بیشتر در هنگام رانندگی کمک می کنند.
اوتلندر فیس لیفت در 3 تیپ از امکانات رفاهی به بازار عرضه شده؛ در فول ترین نسخه یعنی تیپ 5، این خودرو امکاناتی مانند سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، صندلی برقی 8 حالته راننده، گرمکن 2 حالته صندلی های جلو، سانروف 3 حالته، آینه های جانبی تاشونده برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سیستم صوتی 710 واتی راکفورد فازگیت با 9 بلندگو (4 ووفر، 4 توییتر و یک ساب ووفر)، درب برقی صندوق عقب، چراغ های جلو زنون، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی و دوربین 360 درجه را در اختیار راننده قرار می دهد.
اوتلندر فیس لیفت در بازار
اوتلندر فیس لیفت در بخش بسیار شلوغ و متنوعی از بازار خودروی ایران قرار دارد؛ این خودرو رقیبان قدرتمند و کهنه کاری مانند هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، نیسان ایکس تریل، رنو کولئوس و تویوتا راو 4 را رو در روی خود می بیند. ظاهر جذاب آن در مقایسه با رقبا کمبودی نداشته و مشخصات فنی اوتلندر فیس لیفت نیز مشابه تمام خودروی های این سگمنت در ایران است که همگی از موتور های 2.4 لیتری 4 سیلندر استفاده می کنند و از گیربکس های 6 دنده اتوماتیک یا CVT بهره می برند. تمامی این رقبا نیز سیستم انتقال قدرت 4 چرخ متحرک را در اختیار مالکین خود قرار می دهند.
اوتلندر کیفیت متریال مطلوب و دوام فنی بالاتری را در برابر رقبای کره ای ارائه می دهد اما از سوی دیگر، در بخش امکانات رفاهی مقابل دریای آپشن های سانتافه و سورنتو کم می آورد. در مجموع، خرید خودرو در این سگمنت بسیار سلیقه ای بوده و خریدار تنها باید ببیند ظاهر کدام خودرو به سلیقه اش نزدیک تر است و اولویت خود میان کیفیت متریال و دوام فنی یا آپشن های زیاد مشخص کند.
رنو کولئوس خیلی بهتر از اینه.
من خودم ندارم ولی یکی از آشناهامون داره خیلی خیلی خوبه، نرمی و فرمانپذیریش عالیه ، شتابش از سانتافه و اسپورتیج و کولئوس بهتره ، ظاهرش هم که سلیقه ای ولی بنظرم خیلی خوش قافیه و خاصه
من تیپ 5 فول 2017 اش رو دارم خیلی راضی ام، از خریدم به هیچ وجه پشیمان نیستم، قدرت موتور، ظاهر شیک، کابین جادار و تروتمیز و عقب فوقالعاده بزرگ یعنی با خواباندن صندلی های عقب به راحتی میشه تو مسافرت های طولانی استراحت کرد.