سوناتا یکی از خودروهای کمپانی کره ای هیوندای است که در بازار ایران نیز همانند دیگر بازارهای جهانی به عنوان خودرویی پرطرفدار و خوش سابقه شناخته می شود. این سدان سایز متوسط از همان نسل اول با امکانات رفاهی خوب و قیمتی مناسب پای به رقابت با خودروهای ژاپنی گذاشت. در این مطلب به بررسی مشخصات هیوندای سوناتا هیبرید LF میپردازیم.
رفته رفته با مهم شدن مبحث آلودگی هوا و بالا رفتن مصرف سوختهای فسیلی خودروهای هیبریدی بیش از پیش بر سر زبانها افتادند و هیوندای نیز تصمیم گرفت تا مدل هیبریدی این سدان خوش فروش را نیز تولید نماید. سوناتا هیبرید برای اولین بار در نسل YF رونمایی شد که به علت چهره نسبتا زشت خود، نتوانست به موفقیت چندانی دست یابد،. نسل بعدی سوناتا یعنی سوناتا LF اما، دستخوش تغییرات فراوانی شد تا از نظر ظاهری به خودرویی جذاب و خوش رخ و به دور از طراحیهای فضایی و عجیب و غریب بدل شود.
نسل هفتم این سدان سایز متوسط کرهای در هر دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازار ایران آمد و از همان ابتدای عرضه به بازار خودروی کشور طرفداران زیادی پیدا کرد و به همراه دیگر محصول هم رده کرهای یعنی کیا اپتیما توانست تبدیل به رقیبی جدی برای خودروهای ژاپنی شود. لازم به ذکر است که نسخه هیبریدی این نسل از سوناتا در سال 2017 توسط شرکت پاکرو به ایران آمد. همچنین این خودرو در سال 2018 فیس لیفت شد و به کل طراحی آن تغییر کرد.
مشخصات فنی
همانطور که اشاره کردیم سوناتا LF که از سال 2015 به بازار راه یافت، از نظر ظاهری کاملا متفاوت از نسل قبلی بود و با یک طراحی ساده اما جذاب توانست طرفداران زیادی را جذب کند. نسخه هیبریدی این سدان کرهای نیز از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه بنزینی ندارد. در نمای جلوی این خودرو شاهد یک طراحی ساده اما جذاب هستیم. چراغهای جلو بدون استفاده از خطوط شکسته و با ظاهری جدی و با ابهت طراحی شدهاند که گرافیک داخلی جذابی نیز دارند. جلوپنجره خودرو به صورت یک تکه، بزرگ و چندضلعی طراحی شده که دور تا دور آن یک خط کرومی قرار گرفته است. سپر خودرو نیز به صورت یک تکه طراحی شده و به همین خاطر نیز جلو پنجره خودرو را در دل خود جای داده است. در قسمت پایین سپر نیز در دو طرف چراغهای مخصوص روز خودرو داخل یک بخش مشکی رنگ که با خطوط کرومی تزئین شده قرار گرفتهاند.
در نمای جانبی سوناتا LF هیبرید شاهد یک طراحی ساده اما قابل قبول هستیم. در این بخش توجه طراحان به آیرودینامیک خودرو کاملا مشخص است. یکی از تفاوتهای نسخه هیبرید نسبت به نسخه بنزینی در طراحی رینگها است. رینگها در نسخه هیبریدی طراحی آیرودینامیک تر با پره هایی بزرگتر دارند. خط شانه این خودرو نیز از انتهای چراغ عقب شروع شده و با عبور از بالای دستگیره دربها تا روی گلگیر جلو کشیده شده است. اندازه شیشههای جانبی خودرو نیز مناسب است و در نتیجه میدان دید خوبی را برای راننده و سرنشینان فراهم میسازد. نکته جالب توجه در نمای جانبی این خودرو تزئین دور تا دور شیشههای جانبی با یک خط کروم است که ادامه این خط کروم با عبور از بالای گلگیر خودرو تا داخل چراغهای جلو نیز کشیده شده است. همچنین وجود یک خط عمیق در قسمت رکاب خودرو به همراه یک خط کرومی در این قسمت به بهبود نمای جانبی خودرو کمک کردهاند.
به قسمت عقب هیواندای سوناتا LF هیبرید میرسیم. جایی که عمده تفاوتها میان نسخه هیبرید با نسخه معمولی نمایان است. چراغهای عقب مانند چراغهای جلو با استفاده از خطوط منحنی طراحی شدهاند که گرافیک داخلی آنها نسبت به نسخه معمولی متفاوت است. این چراغها به صورت دو تکه طراحی شدهاند. روی درب صندوق علاوه بر قسمتی از چراغهای عقب، محل نصب پلاک به همراه عبارت hybrid و در قسمت بالا نیز یک باله کوچک تعبیه شدهاست. سپر عقب این خودرو نیز طراحی بزرگ و یک تکهای دارد که با خطوط حجیم زیادی تشکیل شده است. یک دیفیوزر بزرگ مشکی رنگ نیز پایین این سپر تعبیه شده که داخل آن چراغ مه شکن و چراغهای دنده عقب خودرو قرار دارند. یکی از نکات منفی طراحی این خودرو نیز همین است چرا که با کوچکترین برخورد از عقب چراغهای دنده عقب و مه شکن آسیب میبینند.
مشخصات فنی سوناتا LF هیبرید
این نسخه از سوناتا مجهز به یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی است که فناوری GDI که همان سیستم تزریق مستقیم سوخت درون سیلندر است را نیز دارد. موتور این خودرو توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت و 193 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین این سدان هیبریدی هیوندای مجهز به یک موتور برقی نیز میباشد که این موتور برقی توانایی تولید 51 اسب بخار قدرت را دارد. در مجموع موتور بنزینی سوناتا در کنار موتور برقیاش توانایی تولید 207 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور را دارند. طبق اطلاعات موجود در شرایط رانندگی اقتصادی یا همان اکونومی مصرف سوخت سوناتا LF هیبرید به 4/7 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد اما اگر عموما در حالت Sport رانندگی کنید مصرف سوخت خودرو میتواند تا 6 الی 7 لیتر هم برسد.
یکی از نکات مثبت خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای احتراق داخلی کیفیت رانندگی و سواری آنهاست که این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما مسئله باتری برای این خودروها امری مهم است که عمر آنها بسته به استفاده از 4 تا 7 الی 8 سال نیز میرسد. اما متاسفانه تعویض باتری این خودروها در ایران هزینه بسیار گزافی را دارد. همین امر سبب شده تا این خودروها را افراد خاصی خریداری کنند و صرف نظر از این دست هزینهها تنها مواردی از جمله رانندگی و کیفیت سواری طرفداران این خودروها را به سمت خریدن آنها بکشاند.
دیگر نکته قابل ذکر درباره هیوندای سوناتا LF هیبریدی، تصمیم هیوندای برای استفاده از یک گیربکس 6 سرعته AT در این خودرو است، هیوندای در حالی این جعبه دنده را برای هیوندای سوناتا LF هیبریدی انتخاب کرده که دیگر خودروسازان عموما برای محصولات هیبریدی خود، از جعبه دنده های CVT یا انتقال قدرت پیوسته اتوماتیک استفاده می کنند.
بررسی کابین و فضای داخلی
با ورود به کابین هیوندای سوناتا LF هیبرید با یک طراحی بروز و جذاب روبرو میشویم. طی سالیان اخیر کرهای ها خیلی خوب با سلیقه بازار آشنا شدهاند و سعی کردهاند تا کابین خودروهایشان را با توجه به سلیقه و نیاز بازار طراحی کنند. داخل کابین سوناتا هیبرید در بالاترین قسمت میانه داشبورد شاهد یک مانیتور بزرگ به همراه دو خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع که دو طرف مانیتور تعبیه شدهاند هستیم که اتفاقا یکی از نکات مثبت ارگونومی کابین این خودرو است. خوشبختانه در این خودرو بیشتر کلیدهای تنظیمات خودرو به صورت فیزیکی هستند و لمسی نشدهاند. در زیر قسمت مانیتور خودرو بخش تنظیمات سیستم مولتی مدیا قرار گرفته و در آخرین بخش داشبورد نیز قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو که به صورت دو کاناله میباشد تعبیه شده است.
در بخش کنسول وسط نیز ابتدا روبروی لیور دنده یک فضای بزرگ برای قرار دادن وسایل به همراه خروجی برق 12 ولت قرار دارد. لیور دنده طراحی خوش دست و قابل قبولی دارد و کنار لیور دنده نیز دو جالیوانی قرار گرفته است. فضای کنسول وسط قابل قبول است و زیر آرنجی وسط نیز اندازه مناسب و راحتی دارد.
غربیلک فرمان این خودرو به صورت چهارشاخه همراه با کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم مولتی مدیای خودرو است. طراحی فرمان خودرو اما زیاد جلب توجه نمیکند. پشت آمپر این خودرو از دو دایره نیمه آنالوگ و یک قسمت کاملا دیجیتالی تشکیل شده که خوانایی و گرافیک خوبی دارد. ارگونومی کابین بسیار مناسب است و داشبورد وسط کمی به سمت راننده کشیده شده است. فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو قابل قبول ارزیابی می شود و بعید بنظر می رسد که فردی در کابین این خودرو با محدودیت فضا مواجه شود. متریال به کار رفته در کابین سوناتا هیبرید نیز قابل قبول ارزیابی میشود و نسبت به رقبا حرف های زیادی برای گفتن دارد و در مقایسه با نسل قبلی، پیشرفت محسوسی داشته است.
برای سرنشینان ردیف عقب در فولترین نسخه این خودرو خروجی هوا به همراه گرمکن صندلی و پرده شیشههای جانبی دستی به همراه یک خروجی فندکی نیز در نظر گرفته شده است.
امکانات رفاهی و ایمنی سوناتا LF هیبریدی
این خودروی سدان هیبریدی در سه تیپ با نامهای GL، GLS و GLS PLUS به بازار ایران عرضه شده که تیپ GLS PLUS فول ترین تیپ آن است. این تیپ به امکاناتی همچون دوربین دید عقب با قابلیت دید در شب، کروز کنترل هوشمند، مکانیزم تنظیم هوشمند صندلی راننده برای ورود و خروج آسان به هنگام سوار و پیاده شدن به خودرو، صندوق عقب هوشمند، پرده عقب برقی، چراغ خوش آمد گویی، نورپردازی فضای داخل کابین به رنگ آبی یخی،فرمان برقی، مجموعه نمایشگر 8 اینچی پلت فرم نرم افزاری با کاربری مناسب، دی لایت، سیستم ورود بدون کلید، بلوتوث، سیستم صوتی 400 واتی با 6 اسپیکر، گرمکن و سردکن صندلی با تنظیم هشت گانه صندلی برقی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، کنترل خودکار چراغ نور بالا، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 6 جهت، گرمکن فرمان، سقف پانوراما و استارت دکمهای اشاره کرد.
همچنین از نظر ایمنی نیز این خودرو یکی از خودروهای ایمن بازار ایران است که موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده، این خودرو امکانات ایمنی نظیر رادار تشخیص نقطه کور(BSD)، اخطار خروج از خط (LDW)، کروز کنترل هوشمند، ترمز اضطراری اتوماتیک(AEB)، نور بالا اتوماتیک، سیستم مانیتورینگ فشار تایر(TPMS)، سیستم مدیریت پایداری(ESP)، سیستم ترمز ضد قفل(ABS)، توزیع نیروی ترمز الکترونیکی(EBD)، کمک ترمز(BA)، کیسه هوای دوگانه(SRS) و (OCS) جلو، پرده ای، جانبی و زانویی راننده است.
بررسی بازار و قیمت سوناتا LF هیبرید
هیوندای سوناتا LF هیبرید در اردیبهشت ماه 1401 قیمتی حدود 1/390/000/000 تا 1/600/000/000 میلیون تومان در بازار خودروهای کارکرده دارد. همچنین این خودرو از نظر خدمات پس از فروش در رده متوسطی قرار دارد. از نظر بازار خرید و فروش نیز سوناتا LF هیبریدی خودروی نسبتا خوش فروش است.
خودروی سوناتا LF هیبریدی یکی از خودروهای هیبرید بازار ایران است که از همان ابتدای عرضه با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. بزرگترین رقیب این خودرو تویوتا کمری هیبرید و کیا اپتیما هیبرید است که هر کدام از آنها خصوصا کمری هیبرید رقیبی جدی برای این خودرو محسوب میشوند. از نکات مثبت این سدان کرهای میتوان به امکانات رفاهی بالا، ایمنی بسیار خوب، سواری نرم و مصرف سوخت مناسب اشاره کرد که همین موارد باعث شدهاند تا این خودروی سدان هیبریدی طرفداران زیادی را داشته باشد.
ما داریم ماشین خوبیه راحته رانندگی باهاش واقعا لذت بخشه
خیلی قشنگه حیف که مافقط نگاه عکسشون میکنیم وآه به درگاه خداوند میکشیم خوشابه حال کسانی که توان خریدش رادارن حالش را ببرید
ما که نداریم از این ماشینا ولی اونا ک دارن خوشبحالشون دعا برا ماهم بگیریم بخدا ماهم جوونیم هنوز سنی نداریم