در سال 1395، سایپا برای پر کردن خلاء میان تیبا و پژو 405 در بازار، خودرویی را بر پایه تیبا با امکانات رفاهی بیشتر و ظاهر و طراحی داخلی زیبا تر به بازار معرفی کرد؛ ساینا.
ماشین ساینا خیلی زود به موفقیت رسید و فروش خوبی را تجربه کرد. این خودرو ابتدا در دو تیپ ساینا SX و ساینا EX تولید می شد که تیپ SX خیلی زود از رده خارج شد و فقط تیپ EX که امکانات رفاهی بیشتری داشت در خط تولید باقی ماند.
طراحی ظاهری
EX دنده ای خودرویی بر مبنای پلتفرم تیباست، اما طراحی ظاهری کاملا متفاوتی با آن دارد و یک خودروی جدید در بازار محسوب می شود. در نگاه اول این خودرو ظاهری اسپرت تر و خشن تر دارد؛ چراغ های کشیده و خشن، سپر حجیم و خط دار و زاویه کاپوت جلو مواردی است که در طراحی آن ها تلاش شده نمای جلوی ساینا را اسپرت بنظر برساند، اما وقتی تمام این قطعات را در کنار هم قرار می دهیم نمای کلی آن تبدیل به معجونی ناهماهنگ می شود.
این ناهماهنگی زمانی بیشتر به چشم می آید که نمای جلوی حجیم و اغراق آمیز خودرو ساینا ای ایکس را با نمای کناری بسیار ساده و لاغر اندام آن مقایسه کنیم.
ابعاد کوچک رینگ های 13 اینچی، فرم سقف کاملا گرد و طراحی نامعقول آینه های آن نیز به هرچه بیشتر شدن این نامتناسبی دامن زده اند. در نمای پشتی اما اوضاع کمی بهتر است؛ فرم کلی چراغ های عقب به چراغ های جلو شبیه است اما دیگر از آن کشیدگی اضافی خبری نیست.
سپر و صندوق نیز طراحی متناسبی دارند و در کل نمای عقب این خودروی اقتصادی سایپا نمره قابل قبولی می گیرد، اما اینجا هم عرض کم تایر ها و محل قرارگیری آنها داخل گلگیر موردی است که تاثیر بسیار نامناسبی در این نما گذاشته است.
کابین و فضای داخلی
در کابین ماشین EX با یک داشبورد جدید روبرو هستیم. طراحی این داشبورد با توجه به کلاس قیمتی زیباست و تریم مشکی جدید که به قطعات دکوراتیو نقره ای مزین شده نیز آن حس ارزان بودن موجود در تریم خاکستری را به سرنشین القاء نمی کند.
هرچند کیفیت کاملا بد متریالی که در کابین ساینا دستی به کار رفته را با هیچ رنگ و لعابی نمی توان بالا برد. یک فرمان 3 شاخه برای ساینا دنده ای در نظر گرفته شده که طرحی شبیه به فرمان تیبا دارد اما طراحانش با اضافه کردن دو برامدگی به قسمت بالای آن سعی کرده اند فرم اسپرت تری به آن بدهند.
کنسول میانی داشبورد این خودروی پرطرفدار سایپا محل تجمع اکثر آپشن های این خودرو است. در قسمت بالای آن یک صفحه نمایش کوچک وجود دارد که اطلاعاتی نظیر ساعت، دما، و اطلاعاتی از سیستم صوتی را نشان می دهد.
در پایین دریچه های تهویه هوا دکمه های فلاشر، مه شکن، گرم کن شیشه و قفل شیشه بالابر را مشاهده می کنیم. در زیر آن یک پخش MP3 ساده است که از CD، فلش و AUX پشتیبانی می کند.
در آخر هم پنل تهویه مطبوع به چشم می خورد که یک صفحه نمایش نیز دارد اما اتوماتیک نیست. از نکات دیگر طراحی ساینا دنده ای معمولی نیز می توان به کلید های شیشه بالابر اشاره کرد؛ کلید بالابر شیشه های جلو روی درب راننده قرار دارد و به جهت ارزان سازی بیشتر، کلید بالابر های عقب در قسمت پشتی کنسول وسط است تا بتواند در دسترس تمام سرنشین های خودرو باشد. فضای پای عقب ساینا دنده ای به نسبت ابعاد خودرو قابل قبول است و فضایی بیشتر از 206 و تیبا و کمتر از 405 را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.
مشخصات فنی
ساینا ای ایکس از همان موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ تیبا با کد M15 بهره می برد. این موتور حداکثر 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتون متر گشتاور تولید می کند که از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شوند. این قوای فنی می تواند ساینای دنده ای معمولی 1050 کیلویی را در حدود 13 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
ساینا دنده ای از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و یکپارچه در عقب استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند که به ABS و EBD نیز مجهزند. قابل ذکر است که بخش فنی به طور کامل با تیبا یکسان است. مصرف سوخت این خودرو نیز 7 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی به صورت ترکیبی است که ساینا را در زمره خودرو های کم مصرف و اقتصادی قرار می دهد.
امکانات ایمنی و رفاهی
ایمنی ساینا معمولی در تصادفات با توجه با پلتفرم مشترک با تیبا و موجود نبودن تست تصادف معتبر از آن را نمی توان چندان بالا دانست؛ این خودرو 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد، ترمز های آن مجهز به سیستم ضد قفل و توزیع متوازن نیرو میان چرخ ها مجهز هستند و صندلی عقب آن نیز به مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (ISOFIX) است. همچنین ماشین ساینا دنده ای از سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز بهره می برد.
امکانات رفاهی خودروی این تیپ در سطح نازلی قرار دارند؛ شیشه بالابر های برقی برای هر 4 در، آینه های جانبی با تنظیم برقی، تهویه مطبوع دیجیتال، دماسنج، سنسور پارک، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو و مه شکن های جلو و عقب تنها آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.
تجربه رانندگی با ساینا
با ورود به ماشین ساینا دنده ای معمولی، اولین نکته ای که به چشم می خورد کیفیت نازل ادوات استفاده شده در کابین خودرو است. اقتصادی طراحی شدن خودرو ساینا در تک تک جزئیات آن قابل مشاهده است و البته در این بازه قیمتی و با توجه به وضعیت اسفناک خودروسازی در ایران، انتظار بیشتری هم از این خودرو نمی توان داشت.
صندلی های این خودروی اقتصادی راحت تر از 206 هستند و نمره قابل قبولی می گیرند. با شروع حرکت، فرمان و سواری بسیار نرم خودرو جلب توجه می کنند؛ فرمان با کمترین نیروی دریافتی به چرخش در می آید و تعلیق نیز روی چاله های شهری عملکردی خیلی خوبی دارد.
اما این نکات تا زمانی مثبت محسوب می شوند که قصد تغییر لاین یا پیچیدن در یک لوپ اتوبانی را نداشته باشید، زیرا که برای رسیدن به آن آسایش، هندلینگ خودرو تمام و کمال فدا شده است.
دایو عرضی قابل توجه، بازی زیاد کمک فنرها و حس ول بودن فرمان در سرعت های بالا را می توان از نکات منفی ماشین ساینا دنده ای به شمار آورد. صدای موتور 8 سوپاپ این خودرو نیز هنگام شتاب گیری در کابین نسبتا زیاد است. ا
ما در کل و به عنوان یک خودروی درون شهری اقتصادی، سواری و فرمان نرم، مصرف سوخت پایین و کشش موتور ساینا معمولی EX کاملا قابل قبول هستند.
تفاوت های ساینا EX و SX
ساینا SX تنها در سال های 95 و 96 تولید شد و پس از آن سایپا فقط به تولید تیپ EX ادامه داد. این دو تیپ ساینا در ظاهر و مشخصات فنی کاملا یکسان بودند و تفاوت های آن ها فقط در امکانات رفاهی خلاصه می شد. در تیپ SX، بالابر شیشه های عقب و تنظیم آینه های جانبی به صورت دستی انجام می شد و خبری از تهویه مطبوع دیجیتال نیز نبود.
ساینا معمولی در بازار
ساینا خودرویی با پلتفرم قدیمی، طراحی نه چندان قوی، مشخصات فنی تکراری و امکانات رفاهی محدود است. اما از سوی دیگر هزینه های نگهداری بسیار پایین، سواری نرم و راحت، مصرف سوخت کم، و قیمت مناسب مواردی هستند که ساینا را تبدیل به گزینه ای منطقی برای خرید می کنند.
در بازه قیمتی ساینا دنده ای تقریبا خودروی خاصی برای رقابت وجود ندارد و یا باید افزایش بودجه قابل توجهی دهیم تا به سراغ خودرویی های مانند 405 و سمند برویم که دیگر مانند ساینا هزینه نگهداری پایینی ندارند، یا با صرفه جویی در بودجه تیبا بخریم و حس اقتصادی تر بودنش نسبت به ساینا را نادیده بگیریم. در کل بنظر می رسد که ساینا معمولی EX خلاء قیمتی میان تیبا و 405 را به خوبی پوشش داده و همین امر باعث موفقیت آن در بازار خودرو شده است.
من این خودرو را دو ساله دارم و به نظرم کیفیت قابل قبولی دارد. به جز ترمز و متریال بی کیفیت داخل کابین در مجموع همه چی خوبه. در خصوص مصرف سوخت هم متوسط شهری تا 8 لیتر و در برون شهری متوسط 5 لیتر در 100 کیلومتر می رسد.البته سعی کنید روغن را هم از نمایندگی بخرید چون روغن های بیرون اکثرا قاطی دارند.
سلام آیا امکان خرید از نمایندگی با همان قیمت ۱۲۲ میلیون تومان بدون قرع کشی هست؟
سلام و ارادت دوستان کسی شماره تلفن باربری حمل خودرو ساینا رو داره من تمام مدارکم اومده ولی خبری از ماشین نیست. ممنون میشم شماره تلفن رو بهم بدید. سپاسگزارم