پس از معرفی نسخه های مختلف تنفس طبیعی و توربو شارژ از چری آریزو 5، مدیران خودرو نسخه ای جدید و بسیار متفاوت از آریزو 5 را به بازار ایران وارد کرد؛ آریزو 5 برقی یا همان EV!
آریزو 5 برقی یا همان چری آریزو 5 EV، در واقع یکی از نسخه های چری آریزو 5 است که از سال 2017 توسط کمپانی چری به بازار چین عرضه شده و تولید آن تاکنون نیز ادامه دارد.
زمزمه های ورود این خودرو به بازار ایران مدت ها به گوش می رسید. اما نخستین نمایش این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 تهران نقطه عطفی بود برای جدی شدن این شایعات، مدیران خودرو بعد ها تعداد محدودی از این خودرو را به تولید رساند و به شکلی خصوصی به برقی نمایندگی های خود واگذار کرد، اما در آذر ماه سال 1402 و پس از جدی شدن استفاده از خودروهای برقی در ناوگان تاکسیرانی شهرها، آریزو 5 برقی با حضور وزیر صمت و شهردار تهران رسما رونمایی شد؛ در مراسم رونمایی همچنین تفاهمنامه ای میان مدیران خودرو و شهرداری تهران برای استفاده از این خودرو در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران به امضا رسید.
مشخصات فنی
آریزو 5 EV از یک پیشرانه تمام برقی با حدود 120 اسب بخار قدرت و 276 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند که نیرو را به چرخ های جلو منتقل کرده و خودرو را به حداکثر سرعت 152 کیلومتر بر ساعت می رساند. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه مستقل میله پیچشی بوده و ترمز های آن نیز در هر 4 چرخ دیسکی هستند. همچنین امکاناتی نظیر ترمز ABS و EBD و ترمز اضطراری BAS نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.
قدرت موتور | 120 اسب بخار |
گشتاور | 276 نیوتون متر |
شتاب 0 تا 100 | 10.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 152 کیلومتر بر ساعت |
قابلیت پیمایش با یک بار شارژ | 401 کیلومتر |
امکانات ایمنی و رفاهی
چری آریزو 5 برقی به 6 ایربگ برای راننده، سرنشین، پرده ای و جانبی های جلو مجهز شده و امکانات کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA نیز دارد. همچنین آریزو 5، 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP داشته و خودروی ایمنی در تصادفات محسوب می شود.
آریزو 5 برقی به تمام امکاناتی که در آریزو 5 فیس لیفت IE در دسترس مشتریان قرار دارد مجهز است. سیستم کی لس استارتر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، سیستم مالتی مدیا، کروز کنترل و سنسور TPMS از جمله امکانات ارائه شده در این خودرو هستند.
طراحی ظاهری و کابین
از لحاظ طراحی ظاهری، آریزو 5 برقی چهره ای کاملا مشابه با آریزو 5 بنزینی دارد. با این تفاوت که در نسخه برقی بجای جلو پنجره کهکشانی از یک جلو پنجره خطی کوچک استفاده شده و محل اتصال شارژر باتری خودرو نیز پشت لوگوی جلو قرار گرفته است. رینگ های خودرو نیز طرح متفاوتی با رینگ های آریزو 5 بنزینی دارند.
نسخه های جدیدتر چری آریزو 5e طراحی کابین و داشبورد شبیه به آریزو 5 جدید IE دارند، با این تفاوت که در داشبورد و رودری ها از چرم دوزی کرم رنگ استفاده شده، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال شده و با حذف شدن دسته دنده، یک سلکتور چرخشی در کنسول میانی جای آن را گرفته است.
البته نسخه ای از آریزو 5e برقی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شده بود از داشبورد آریزو 5 های قدیمی تر استفاده می کرد. هنوز مشخص نیست که در صورت عرضه، محصول برقی جدید مدیران خودرو با کدام داشبورد به بازار خواهد آمد.
آریزو 5 برقی در بازار
از آنجایی که بازار ایران تاکنون هیچ خودروی برقی ای نداشته، آریزو 5 EV به عنوان اولین خودروی برقی بازار ایران کاملا بی رقیب خواهد بود و با توجه به قیمت جهانی، احتمالا با قیمتی نزدیک به تیگو 7 پرو به بازار عرضه خواهد شد. البته ممکن است بعدا جک J4 برقی که با همکاری گروه مپنا توسعه یافته در کنار نماینده چری به بازار عرضه شود.