بی ام و ۳۲۸i یا (bmw 328i) ، عضوی از نسل ششم خانواده سدان های لوکس متوسط (سگمنت D) کمپانی بی ام و است که با نام تجاری بی ام وی سری 3 شناخته می شوند. سری 3 اتاق F30 در سال 2013 جایگزین نسل قبلی خود یعنی E90 شد و تولید آن تا سال 2018 ادامه پیدا کرد. نسخه 328i محبوب ترین نسخه در میان F30 های وارد شده به ایران است که در مدل های 2013 و 2014 در بازار قابل تهیه است. نسخه فیس این خودرو با نام 330i LCi نیز تنها به تعدادی محدود در سال 2018 وارد ایران شد.
طراحی ظاهری و کابین بی ام و 328i
328i طراحی بسیار خشن و جذابی دارد و در واقع یک نسخه کوچک و اسپرت تر از برادر بزرگتر خود یعنی 528i F10 است. طراحی کلی خودرو شباهت انکار نشدنی با F10 دارد اما ب ام و در سری 3 تلاش کرده تا از المان های اسپرت تر و تهاجمی تری در طراحی خود استفاده کند. این خودرو در 4 پکیج مختلف به بازار ایران وارد شده؛ اسپرت لاین، مدرن لاین، لاکچری لاین و M پکیج.
تفاوت اصلی میان این تریم ها در کیت بدنه، تودوزی داخل کابین، رینگ ها و بخشی از آپشن های خودرو است. به طور مثال بیامو 328i در نسخه M پکیج به کیت بدنه M، صندلی های M، ارتفاع پایینتر خودرو و رینگ های M مجهز است. نسخه اسپرت لاین معمولا از تودوزی پارچه ای و صندلی های اسپرت استفاده می کند. لاکچری لاین نیز تریم داخلی کرم رنگ با تزئینات چوبی دارد.
مشخصات bmw 328i
بی ام و ۳۲۸i از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو شارژ با کد N20B20 استفاده می کند که توانایی تولید 245 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 350 نیوتن متر گشتاور از 1250 تا 4800 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب منتقل شده و بی ام و ۳۲۸ آی را طی 6.1 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت این خودرو نیز به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
قابل ذکر است که مجموعه موتور و گیربکس بی ام و۳۲۸ به طور کامل با 320i F30 یکسان بوده و تنها 3 تفاوت در متریال پیستون ها، برنامه ریزی ECU و بوست توربو (17PSI برای 328i در مقابل 8PSI برای 320i) باعث تفاوت قدرت میان این دو نسخه سری 3 شده است.
همچنین توربو شارژر TD04 استفاده شده در این خودرو یک تویین اسکرول توربو بوده و برخلاف برخی باور های اشتباه، بی ام و 328i تویین توربو نیست.
سدان اسپرت ب ام و در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو و عقب دیسکی خنک شونده بوده و امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز اضطراری BA و سیستم مدیریت ترمز در پیچ ها CBC نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.
بی ام دبلیو ۳۲۸ آی به طور میانگین 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی مصرف بنزین داشته که برای یک سدان اسپرت 1530 کیلوگرمی عددی مناسب تلقی می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی ب ام و ۳۲۸i
bmw 328i به 8 ایربگ برای سرنشینان جلو، زانویی های جلو، جانبی های جلو و پرده ای های جلو و عقب مجهز است. همچنین این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و در زمینه ایمن ترین خودرو های بازار قرار می گیرد. همچنین امکانات کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، رادار تصادف جلو، رادار نقطه کور و رادار بین خطوط نیز ایمنی خودرو را در هنگام رانندگی افزایش می دهند.
328i در فول ترین حالت خود به امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای با دریچه مجزا برای ردیف عقب، کروز کنترل هوشمند، رادار تابلو خوان، اتولایت و نور بالای اتوماتیک، سنسور باران، سانروف، سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، درایو مود (اکو - اسپرت - کامفورت)، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم صوتی هارمن کاردن با 9 بلندگو، دوربین 360 درجه، سیستم اتو استارت/استاپ، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، گرمکن صندلی های جلو و عقب، گرمکن فرمان، صندلی های جلو برقی 8 جهته با مموری صندلی و آینه برای راننده، پرده های عقب و جانبی برقی و سیستم گردش نور در پیچ ها AFS مجهز است که تقریبا می تواند تمامی افراد را راضی کند. البته قابل ذکر است که بسیاری از 328i های موجود در ایران فول نبوده و برخی از این امکانات را ندارند!
بازار و قیمت 328 آی
بی ام و ۳۲۸i در بازار ایران رقبایی مانند بنز C200 و لکسوس IS250 را در مقابل خود می بیند.
در مقام مقایسه باید گفت که 328i شتاب بسیار بهتر، هندلینگ قوی تر، گیربکس بهتر و لذت رانندگی بسیار بالاتری از C200 و IS250 دارد و خودرویی کاملا مناسب برای جوانان و افراد علاقمند به سرعت و رانندگی تهاجمی است. لکسوس نیز با چهره کاملا خاص و یونیک، کیفیت ساخت و متریال بسیار بهتر از دو رقیب آلمانی و هزینه های نگهداری پایین تر عده ای دیگر از مشتریان را به سوی خود جذب می کند. بنز C200 نیز با شتاب بهتر از لکسوس و ضعیف تر از ب ام و، سواری نرم تر از ۳۲۸ i و بازار خرید و فروش بسیار داغ تر از دو رقیب مستقیم، ممکن است برای برخی از خریداران جالب توجه باشد.
خودروهای بی ام و عالی هستن فیس بسیار شیک پیکی دارند و در عین حال همگی دف عقب برای حرکات نمایشی اما به ما که رسید قیمتا نجومی شدن کاش برگردن به قیمت قبل
چطور با مصرف جاده ای 8 و شهری 9 سیکل ترکیبی 5 شده؟؟؟؟
قیمت این ماشین الان تونمایندگی پرشیاخودرو 3,879,629,630ریال هست