شرکت آرین موتور نماینده رسمی خودروهای میتسوبیشی در ایران با دعوت از خبرنگاران حوزه خودرو اقدام به برگزاری تست رانندگی خودروی جدید میتسوبیشی اوتلندر هیبرید، برقی نمود.
این مراسم طی دو بخش و در محل پیست اتومبیل رانی آزادی تهران برگزار شد. در بخش اول با توجه به پیچیدگی فنی و ویژگی های متمایز اوتلندر PHEV ، یک کارگاه آموزشی توسط آقای کریس، از مدیران میتسوبیشی موتورز برای کارشناسان و خبرنگاران حاضر برگزار شد.
در این کلاس توضیحاتی در مورد موتور های الکتریکی و بنزینی این خودرو و چگونگی کارکرد آنها، شارژر های دیواری قابل عرضه در ایران و.... ارائه شد، همچنین طرز کار سیستم S-awc میتسوبیشی که روی اوتلندر PHEV نیز ارائه شده تشریح شد.
در بخش آخر این کلاس نیز خبرنگاران حاضر در جلسه سوالات خود پیرامون هزینه نگهداری خودرو، عمر باطری ها، شرایط گارانتی و... را مطرح کردند که در فرصتی مناسب تر توضیحات بیشتری در مورد این مسائل خودرو منتشر خواهیم کرد.
اما بخش دوم برنامه، اختصاص به تست رانندگی خودرو اوتلندر PHEV در پیست آزادی داشت؛ شرکت آرین موتور به منظور سهولت مقایسه بین اوتلندر PHEV و معمولی، یک دستگاه از نمونه بنزینی آنرا نیز در اختیار خبرنگاران گذاشته بود.
با ورود به اوتلندر، با فضایی آشنا و با کیفیت روبرو شدیم.
کابین خودرو تفاوت فاحشی با مدل های بنزینی ندارد، اما با دیدن کنسول میانی و صفحه کیلومتر خودرو، میتوان به تفاوت های بنیادین این خودرو با مدل های قبلی پیبرد. در صفحه کیلومتر خبری از دور موتور نیست و نشانگر جریان باطری به جای آن در کنار عقربه نمایش دهنده سرعت قرار گرفته است.
در کنسول میانی نیز دسته دنده اب با طراحی جدید به چشم میآید...
صندلیهای چرمی جلو در پیچها کاملا بدن را در برمیگرفتند، اما مسافران ردیف عقب برای حفظ موقعیت خود بر روی صندلی به هنگام گذر از پیچها با دشواری های بسیاری مواجه بودند که خودرو ابن سگمنت موضوع خیلی عجیبی نبود...، هنگام حرکت با اوتلندر در سرعت های پایین، با توجه به برقی بودن موتورخودرو و عایق بندی مناسب کابین، با کابینی کاملا ساکت روبرو شدیم، اما با بالاتر بردن سرعت و افزایش شتاب گیری با خودرو(در روز تست درایو خودرو دایما تحت فشار بوده و شارژ باطری در اکثر دقایق بسیار کم بود) موتور بنزینی برای شارژ کردن باطری ها و تامین نیروی برق مورد نیاز برای حرکت خودرو، روشن شد که این موضوع کمی از سکوت کابین اوتلندر میکاست....
سیستم تعلیق اوتلندر phev کاملا نرم و بیصدا عمل میکرد و از این جهت جای هیچ نارضایتی برای راننده باقی نمیگذاشت، اما هنگامی که با سرعت بالا قصد گذر از پیچ های پیست را داشتیم، متوجه بادی رول زیاد آن شدیم....، اما همچنان با وجود سیستم کنترل پایداری، مرکز ثقل پایین تر از رقبا و همینطور سیستم s-awc میتسوبیشی، پایداری خودرو در پیچ ها به طور محسوسی از تمام رقبای حاضر در بازار، بهتر بنظر میرسید.
عملکرد سیستم s-awc میتسوبیشی قبل تر نیز هنگام راندن خودروی لنسر اوولوشن X تحسین تیم حودرو را بر انگیخته بود، این سیستم در هنگام عبور از پیچ ها، با کنترل کردن گشتاور تک تک چرخ ها به صورت مجزا، نیرو را به صورت هوشمند میان آنها توزیع میکند.
به صورت دقیق تر، به چرخ هایی که به سمت خارج پیچ قرار دارند نیروی بیشتری از چرخ های داخلی ارسال میگردد.
مزیت این سیستم به صورت کاملا محسوس هنگام عبور از پیچ های تند پیست آزادی حس میشد و اوتلندر phev، بخش زیادی از برتری بی چون و چرا در فرمانپذیری در مقایسه با مدل بنزینی را، مدیون وجود این سیستم است.
قوای حرکتی اوتلندر PHEV متشکل از دو موتور برقی بر روی محورهای جلو و عقب و یک موتور بنزینی نیز با حجم دولیتر میباشد؛ بر خلاف خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی اوتلندر نقش مستقیمی در به حرکت دراوردن خودرو ندارد جز در شرایطی بسیار خاص!
موتورهای برقی هردو دارای توان 80 اسب بخار میباشند، اما گشتاور موتور عقبی 190 نیوتون متر و موتور نصب شده روی محور جلو، 137 نیوتون متر است . دیگر نکته قابل ذکر در مورد اوتلندر phev، عدم وجود جعبه دنده در اجزای سیستم فنی آن است! اوتلندر در کل دارای 3 مد حرکتی میباشد، حالت کاملا الکتریکی(EV)، هیبریدی سری، و هیبریدی موازی
در حالت اول، موتور بنزینی کاملا خاموش بوده و موتور های برقی با استفاده از برق ذخیره شده در باطری ها خودرو را به حرکت در میآورند، طبق اعلام میتسوبیشی، خودرو در این حالت میتواند حداکثر تا حدود 55 کیلومتر حرکت کند...، اما به محض کاهش شارژ باطری، یا در صورتی که خودرو نیاز به برق بیشتری داشته باشد(مانند حرکت طولانی در سربالایی)، موتور بنزینی خودرو با هدف شارژ کردن باطری و یا تامین مستقیم برق مورد نیاز الکترو موتور ها، به صورت خودکار روشن میشود(حالت هیبرید سری)
مورد جالب دیگر، قابلیت تعیین زمان روشن شدن موتور بنزینی توسط راننده بر اساس میزان ظرفیت باقیمانده باطریست.... مثلا راننده شماره یک، میخواهد در صورتی که شارژ باطری ها به کمتر از 40 درصد رسید، موتور بنزینی روشن شود، اما دیگری میزان 30 درصد را مناسب تر میداند....این قابلیت ها کلید هایsave و charge که در کنار دسته دنده قرار گرفته اند قابل استفاده است.
در حالت سوم یا همان هیبریدی موازی، موتور بنزینی علاوه بر تامین برق مورد نیاز خودرو، به طور مستقیم بخشی از نیروی لازم برای به حرکت دراوردن محور جلو را نیز فراهم میکند.(فقط در سرعتهای بیشتر از 120 کیلومتر بر ساعت) اما همانطور که گفتیم، در این خودرو هیچ جعبه دنده ای وجود ندارد! چطور ممکن است بدون وجود گیربکس، موتور بنزینی اوتلندر چرخها را به حرکت دراورد؟
مهندسین میتسوبیشی با تصمییمی جالب و همینطور عجیب، به جای استفاده از جعبه دنده از یک مبدل استفاده کردهاند تا مستقیما نیرو را از موتور بنزینی به چرخ ها منتقل کند.....
اما این تمام ماجرا نیست! قابلیت دیگر اوتلندر ، این است که شما میتوانید خودروی خود را با استفاده از پریز برق در پارکینگ منزل یا محل کار و با هزینه ای بسیار پایین، به صورت کامل شارژ کنید.
پشت فرمان میتسوبیشی اوتلندر PHEV
در مقایسه قوای حرکتی اوتلندر phev و معمولی، مدل برقی با وجود وزن بالاترو شرایط روز تست درایو که در اکثر مواقع، شارژ باطری ها کاملا خالی بود، در شتاب اولیه موفق تر عمل میکرد و با توجه به اینکه در سرعت های بالاتر، موتور بنزینی هم به کمک الکتروموتورها میآید، احتمالا شتاب گیری ثانویه این خودرو از دیگر رقبای حاضر در کشور بهتر خواهد بود...
ترمزهای خودرو هم در شرایط تحت فشار در مسیر های پر پیچ پیست آزادی کاملا عملکرد قابل قبولی داشتند.
اوتلندر phev از نظر امکانات رفاهی و ایمنی با داشتن گرمکن های صندلی و فرمان،7عدد ایربگ، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، کیلس استارتر، صندوق عقب برقی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، صندلی برقی راننده، سنسور نور و باران، چراغ های LED جلو همراه با چراغ شور، لیمیتر و کروز کنترل، اتوهلد و ترمز دستی برقی، دو پریز برق 220 ولت 1500 واتی و.... خودرو نسبتا کاملی محسوب میشود، اما نبود آپشن هایی همچون سقف پانوراما نیز به چشم میآیند....
جمع بندی:
قطعا حضور اوتلندر هیبرید الکتریکی به عنوان یکی از مدرن ترین خودروهای جهان و پرفروش ترین SUV پلاگین دنیا در خیابان های ایران اتفاق خوشایندیست و استقبال مناسب مخاطبان از این محصول آرین موتور، میتواند تابوی خودروهای برقی در ایران را شکسته و به کاهش آلودگی شهرهای کشورمان کمک شایانی کند...،علاوه بر این موارد، کابین نرم و جادار در کنار هندلینگ خیلی خوب و شتاب راضی کننده ، میتواند این خودرو را به انتخابی مناسب در میان رقبا تبدیل کند.
آرین موتور برای این خودرو 5 سال یا 150 هزار گارانتی در نظر گرفته و برای باطری آن ، 8 سال گارانتی ارائه میدهد که بنظر برای آسودگی خیال بسیاری از مشتریان کافیست....