هایما S5 پلاس چهارمین خودروی تولیدی شرکت چینی هایما در ایران است که توسط ایرانخودرو مونتاژ میشد. نسل قبل این خودرو یعنی هایما S5 توربو از نظر ظاهری و فنی چیزی کم نداشت اما بخاطر قیمت گذاری نامناسبی که ایران خودرو برای آن در نظر گرفت و همچنین وجود مشکلات متعدد در گیربکس CVT این خودرو، نتوانست تجربه خوب فروش S7 را بدست بیاورد.
حال ایران خودرو تصمیم گرفته است که با قیمت گذاری درست، نسخه S5 پلاس را با گیربکسی جدید به بازار ایران عرضه کند.
بررسی طراحی ظاهری هایما S5 پلاس
هایما اس 5 پلاس از نظر ظاهری تفاوتی با نسخه قبلی خود ندارد. هنگامی که به نمای جلوی خودرو نگاه میکنیم، ظاهری خشن و البته محافظه کارانهای را میبینیم. چراغهای جلو خیلی بزرگ طراحی شده و الهام گرفته از چشمهای عقاب هستند.
جلوپنجره خودرو نیز ابعاد بزرگی دارد و به صورت کرومی طراحی شده است. کاپوت هایما اس 5 پلاس بخاطر خطوط مورب، شکل عضلانی به خود گرفته است. چراغهای روز و راهنما نیز زیر چراغهای جلو قرار گرفتهاند و در پایینترین قسمت سپر نیز مهشکنهای خودرو قرار دارند.
به بخش جانبی هایما S5 پلاس که میرسیم طراحی عجیب و غریبی نمیبینیم. تنها موردی که به چشم میخورد خطوط روی دربها هستند که تا عقب خودرو کشیده شدهاند و نمای کناری این خودرو را زیباتر کردهاند. کالیپرهای ترمز نیز در این خودرو به رنگ قرمز در آمده و پایین دربها هم یک نوار کرومی قرار گرفته است. یکی از نکات منفی هایما اس 5 پلاس، طراحی درب های عقب است که کمی کوچک در نظر گرفته شده و ممکن است سهولت سوار و پیاده شدن سرنشینان عقب را تحت تاثیر قرار دهد.
در نمای عقب هایما S5 پلاس چراغهای عقب به صورت دو تکه و کمی شبیه به هیوندای توسان طراحی شدهاند . درب صندوق به صورت یک تکه به همراه یکسری خطوط زاویهدار تعبیه شده و مهشکنهای خودرو نیز در پایینترین قسمت سپر قرار گرفته است .
مشخصات فنی هایما S5 پلاس
پیشرانهای که روی هایما اس 5 پلاس قرار دارد همان پیشرانهی نسخه قبلی است. یک پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم 1.5 لیتر و مجهز به سیستم توربوشارژ. این پیشرانه قادر است 161 اسب بخار قدرت و 223 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. هایما S5 پلاس به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا همان 6AT مجهز شده که تنها تفاوت آن با نسخه قبلی هایما S5 است. گیربکس این خودرو یک گیربکس اتوماتیک از نوع CVT است که از نقاط ضعف آن میتوان به کمآوردن در سربالاییها و سراشیبیهای تند و تیز اشاره کرد. بخاطر همین مشکل ایران خودرو تصمیم گرفت هایما S5 پلاس را با گیربکس 6AT به بازار معرفی کند.
انتخاب این جعبه دنده برای هایما S5 پلاس باعث شد که مصرف این خودرو حدود 0.2 لیتر از نسخه قبلی بیشتر شود اما در ازای آن کاهش فشار روی پیشرانه و استهلاک، شتاب بهتر و رفع مشکل کمآوردن در سراشیبیها را در اختیار راننده میگذارد.
این خودرو دیفرانسیل جلو است و سیستم تعلیق نیز نسبت به نسخه قبلی تغییری نکرده و سواری خودرو کماکان نسبتا نرم و رضایتبخش است.
بررسی کابین و فضای داخلی هایما اس 5 پلاس
وارد کابین هایما اس 5 پلاس که میشویم با یک طراحی متفاوت روبرو هستیم. یک نمایشگر 7 اینچی در قسمت بالای داشبورد قرار گرفته است .
دریچههای تهویه مطبوع و کلیدهای سیستم مالتی مدیای خودرو طراحی موربی دارند که کمی شبیه به لوگوی هایما است. دکمههای چرخان و کلیدهای سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه نمایشگر نیز در قسمت انتهایی داشبورد قرار دارند.
غربیلک فرمان هایما S5 پلاس طراحی سادهای دارد و از فرم و سایز مناسبی برخوردار است. دکمههای کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا نیز روی فرمان قرار گرفتهاند.
صندلیهای هایما اس 5 پلاس ارگونومی مناسبی دارند و سرنشینان را به خوبی در بر میگیرند. فضای پا برای سرنشینان جلو کافی است اما برای سرنشینان عقب ممکن است نامناسب باشد. فضای سر برای سرنشینان عقب بخاطر فرورفتگی که در سقف خودرو وجود دارد مناسب است. همچنین تودوزی خودرو از تمام چرم به چرم و پارچه تغییر پیدا کرده است.
امکانات رفاهی و ایمنی هایما S5 پلاس
هایما S5 پلاس به امکاناتی نظیر سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، آینه های جانبی برقی تاشونده راهنمادار، صفحه نمایش 7 اینچی با GPS و پورت USB و SD، دوربین 360 درجه، صندلی راننده 6 حرکته برق و صندلی شاگرد 4 حرکته برقی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل و سنسور باد تایر مجهز شده است.
من مدل جديد با گيربكس AT6 گرفتن خيلي باهاش راه نرفتم (مسافرت دور) به نظرم نسبت به قيمتش ارزش خريد دارد تا الان مشكلي برايم پيش نياورده