چری آریزو 5 تنفس طبیعی اولین نسخه از خانواده آریزو 5 بود که توسط مدیران خودرو وارد ایران شد. این خودرو در دو تیپ یعنی اکسلنت و لاکچری با گیربکس های CVT و دنده دستی به بازار عرضه شد که در ادامه به تشریح آن ها خواهیم پرداخت. به طور خلاصه، اکسلنت تیپ فول آپشن آریزو 5 و لاکچری تیپ لو آپشن این خودرو است. از سال 1396 مدیران خودرو آریزو 5 توربو را نیز با قوای حرکتی قوی تر به سبد محصولات خود اضافه کرد.
طراحی ظاهری و کابین
طراحی ظاهری چری آریزو 5 یکی از نقاط قوت بزرگ این خودرو است که در کنار دلایل دیگر باعث محبوبیت آن در بازار شده. فرم هماهنگ بدنه و چراغ ها در جلو و عقب و همچنین استفاده از المان های جذاب نظیر جلو پنجره بزرگ (البته از نوع منطقی) و رینگ های با سایز متناسب باعث شده تا آریزو 5 از نظر ظاهری خودرویی جذاب باشد.
در داخل کابین نیز طراحی داشبورد به خوبی انجام شده و امتیاز مثبت را از جنبه زیبایی دریافت می کند. صندلی های خودرو نیز فرم راحتی دارند و در ردیف عقب نیز فضای کافی برای سرنشینان بلند قامت در نظر گرفته شده است.
قابل ذکر است که تنها تفاوت های میان تیپ اکسلنت و لاکچری در این بخش، رینگ های 17 اینچی آریزو 5 اکسلنت در مقابل رینگ های 16 اینچی نسخه لاکچری است.
بررسی مشخصات فنی
چری آریزو 5 از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1.5 لیتر بهره می برد که حداکثر 116 اسب بخار قدرت در 6150 دور در دقیقه و 141 نیوتون متر گشتاور در 3800 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شود که نتیجه آن شتاب گیری نه چندان دلچسب برای آریزو 5 اتوماتیک است. البته قابل ذکر است که در تیپ آریزو 5 لاکچری، گیربکس 5 دنده دستی نیز برای این خودرو قابل تهیه است.
آریزو 5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهزند. همچنین در تیپ اکسلنت، سیستم ترمز کمکی EBA نیز روی خودرو وجود دارد.
مصرف سوخت اعلامی نسخه تنفس طبیعی چری آریزو 5 اتوماتیک عدد 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است که عددی اقتصادی محسوب می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
همانطور که پیشتر گفته شد، چری آریزو 5 در 2 تیپ اکسلنت و لاکچری به بازار عرضه شده که مهم ترین تفاوت میان آن ها سطح امکانات رفاهی است. در ابتدا باید گفت که آریزو 5 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده و خودروی کاملا ایمنی محسوب می شود. اما قابل ذکر است که این خودرو که در تیپ اکسلنت به 6 ایربگ (شامل ایربگ های سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای) تجهیز شده، در تیپ لاکچری تنها 2 ایربگ برای سرنشینان جلو دارد که باعث کاهش ایمنی آن می شود. همچنین امکاناتی نظیر سیستم سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC تنها در نسخه اکسلنت قابل دستیابی اند و در تیپ لاکچری وجود ندارند.
امکانات رفاهی نظیر کی لس استارتر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا در هر 2 تیپ آریزو 5 مشترک بوده اما موارد دیگری نظیر سانروف و سنسور TPMS فقط مختص به تیپ اکسلنت هستند. (البته از مدل 97 به بعد سانروف نیز به امکانات آریزو 5 لاکچری اضافه شده است)
چری آریزو 5 در بازار
در بازار امروز چری آریزو 5 تنفس طبیعی رقبایی نظیر برلیانس H330، بسترن B30، تارا اتوماتیک دارد.
من مدل توربو دارم شتابش فوق العاده هست اصلا قابل مقایسه با مدل عادی نیست. در خریدش شک نکنید اگر پول داشتم میگذاشتم روش ۶ می گیرفتم واقعا فکر نمی کردم انقدر خوب باشه.
درود،دوستان من اچ۳۰کراس۹۸باکارکرد ۵۶۰۰دارم، میخوام اریزو۵ اکسلنت اتومات بخرم ، لطفاً راهنماییم کنید،ممنون
من ۲ساله اریزو ۵ اتوماتیک دارم تنها مشکلش این هست ک شتابش خوب نیست ، ولی توربوش واقعا راه میره خیلی خوبه ، اگه میخاید بخرید توربوش رو بخرین عالیه